Reparatie van luifels: Typische schade & reparatie

Een vakman wil een luifel repareren.



Laatst bijgewerkt op 30 juni 2022 door Energiebesparen

Luifels sieren talloze balkons, veranda’s en ramen met hun felle kleuren, hun schaduwrijke stoffen dak en hun solide afwerking. Maar zelfs op deze elementen gaan de tand des tijds niet spoorloos voorbij en kunnen UV-licht, weer, vallende voorwerpen of andere hen beïnvloeden. Wanneer de eerste schade aan de luifel verschijnt, is deze niet alleen minder toonbaar, maar kan deze zijn beschermende functie tegen regen en zonlicht niet meer volledig vervullen. Vaak breidt de schade zich uit en leidt tot de noodzaak van grote reparaties. Hier kunt u zien welke schade er optreedt aan luifels en hoe deze kunnen worden gerepareerd. Je leert ook waar je op moet letten als het gaat om luifels met elektromotoren.

Beeld: ronstik / stock.adobe.com



Tevreden

  1. Mogelijke schade aan zonwering
  2. Stofschade
  3. Schade aan de mechanica
  4. Schade aan elektronica

Mogelijke schade aan zonwering

Grofweg verdeeld kan de schade aan luifels worden gesorteerd in drie grotere deelgebieden. Aan de ene kant is dit schade aan de bekleding, d.w.z. aan het luifeldoek. Aan de andere kant kunnen er ook problemen met de mechanica of elektronica optreden.

Schade aan de bekleding

Hoe gevoelig de bekleding van een luifel is voor schade, hangt in grote mate af van de kwaliteit ervan. Bijzonder gunstige luifels vervagen al na een paar jaar, omdat de UV-stralen van de zon de gunstige kleurpigmenten in de stofpanelen aanvallen en ontbinden. Hoewel dit er niet per se mooi uitziet, zijn andere effecten van zonlicht schadelijker. De straling maakt de stof broos, minder flexibel en kan barsten en gaten maken. De vochtigheid en regen zorgen er ook voor dat de stof veroudert en beschadigd raakt. Meestal manifesteert deze schade zich in de vorm van dunne, doorschijnende vlekken en scheuren.

Als mechanische schade wordt toegevoegd, breiden deze scheuren zich uit tot grote gaten. Dergelijke schade kan vooral optreden tijdens extreme weersomstandigheden. Bijvoorbeeld vallende hagel, vliegende voorwerpen in stormen of de pure kracht van de wind kunnen het luifeldoek aantasten. Elke scheur is hier een zwak punt, dat zich kan uitbreiden tot het volledig scheuren van de stof. Tot slot kan er ook schade ontstaan aan de naden van het luifeldoek. Dit gebeurt ook langzaam en zorgt ervoor dat de randen onaantrekkelijk rafelen en de stof niet meer bij elkaar blijft.

Schade aan de mechanica

Luifels hebben meestal gelede armen, die de luifel verlengen en terug in de behuizing trekken. Als dit niet langer perfect is, kan de aanpassing van de armen worden aangepast door jaren van gebruik. Ook kan de mechanica traag zijn omdat de versnellingsbak niet meer voldoende smeermiddel heeft. Dit uit zich ook door een onaangenaam gepiep bij elke beweging.

Hoewel dit soort schade relatief eenvoudig te herstellen is, kan het ook ernstige schade aan de monteurs veroorzaken. Weersextremen, materiaalmoeheid, roest of ernstig geblokkeerde knikarmen kunnen ze breken of buigen. Er kunnen ook breuken optreden in de versnellingsbak. Hoewel gebroken knikarmen duidelijk zijn, is een beschadigde versnellingsbak traag of vergrendelt deze volledig. Een scheve of wiebelende luifel duidt op een probleem met de aanhechting aan het gebouw. In geen geval mag men geweld gebruiken of lang aarzelen, maar eerder een specialist bellen om de oorzaak van de problemen te onderzoeken.

Schade aan elektronica

Problemen kunnen zich ook voordoen met elektronisch geregelde luifels. Deze worden meestal opgemerkt door het feit dat de luifel niet beweegt na het indrukken van de schakelaar. De storing kan zitten in de elektronica van de schakelaar, de elektromotor in de luifel of in de aansluiting. Als er gebruik wordt gemaakt van een weermonitor die draadloos communiceert met de luifel, kan hier ook een defect optreden. In dit geval wordt de luifel niet meer goed geregeld. Dit kan verdere mechanische schade veroorzaken, vooral bij extreme weersomstandigheden, omdat de luifel dan onbeschermd blijft blootgesteld aan de weersomstandigheden. Als de elektronica beschadigd is, schakel dan de luifel uit en schakel gespecialiseerd personeel in om het te repareren. Reparaties aan live apparaten horen thuis in deskundige handen.

Vind ambachtslieden

Stofschade

De beste manier om een luifel te beschermen tegen schade is de verzorging ervan. Verwijder vuil van een luifeldoek, stel het niet onnodig bloot aan de elementen en besteed elk jaar een beetje tijd om het te impregneren en zo opnieuw te beschermen. Een zonweringspecialist helpt u ook graag met een onderhoudsafspraak. Tegelijkertijd zoekt het ook naar andere problemen die je niet zou opmerken.

Als er zichtbare scheuren in de stof zitten, kunnen deze vaak worden gesloten. Hiervoor zijn speciale reparatielijmen – en ook veel scheuren en gebroken naden kunnen worden genaaid. Merk op dat de lijm in het substraat moet passen om een optimale duurzaamheid te bereiken. Luifeltypes van polyethyleen, polypropyleen en tefloncoating kunnen niet worden gelijmd. Zorg er ook voor dat de lijm UV-bestendig en weerbestendig is. Het moet volledig uitharden, wat tot twee dagen kan duren. Daarnaast zijn er patches beschikbaar, die ook grotere gaten dichten.

Als de schade al te groot is of de luifel te vervaagd is, moet de stof worden vervangen door een specialist met een nieuw luifeldoekweb. U kunt ook direct een nieuw patroon kiezen en, indien nodig, upgraden naar een luifelbekleding van hogere kwaliteit met een betere bescherming tegen de elementen. Uw zonweringexpert adviseert u graag.

Schade aan de mechanica

De meeste schade aan de mechanica moet worden gecontroleerd en gerepareerd door een specialist. Het smeren van een piepende luifel daarentegen kan goed zelf worden uitgevoerd. Om dit te doen, reinigt u de mechanica met een speciale reiniger om harsachtig smeermiddel te verwijderen. Dan kun je opnieuw egaliseren met een glijmiddel. Let op de gebruiksaanwijzing, want afhankelijk van het materiaal van de monteurs zijn alleen bepaalde smeermiddelen geschikt. Bij onzekerheid is het beter om dit aan een specialist over te laten. Deze service is automatisch onderdeel van elk luifelonderhoud.

Aangepaste armen kunnen worden aangepast door een expert. Dus gaan ze weer recht open en met weinig wrijving. De kantelhoek kan ook naar wens worden aangepast. Voor andere problemen in de mechanica moeten vaak reserveonderdelen worden geïnstalleerd, omdat jarenlange werking leidt tot materiaalmoeheid. In de meeste gevallen is een korte vervanging door de specialist voldoende en werkt de luifel weer als nieuw.

In geval van ernstige schade moet in ieder geval een deskundige worden geraadpleegd. Elk model en elke schade aan de luifel is uniek en moet individueel worden behandeld. Problemen met de bevestiging moeten ook snel en vakkundig worden opgelost, zodat er geen schade aan het gebouw door ontstaat. Bij bijzonder ernstige schade kan het ook voordeliger zijn om de luifel te vervangen door een nieuw model.

Schade aan elektronica

Als de elektrisch bediende luifel niet meer werkt of de weermonitor niet meer betrouwbaar is, kan een specialist de exacte oorzaak van de fout achterhalen en corrigeren. Dit kunnen bijvoorbeeld losse kabels zijn, defecte transmissieonderdelen in de elektromotor, waterschade of een defecte sensor op de weermonitor. In de meeste gevallen is het noodzakelijk om de defecte elektronische componenten te vervangen. De specialist zorgt ervoor dat de veiligheid op de voorgrond staat en dat er geen materiële schade of persoonlijk letsel kan ontstaan door elektriciteit.

Sommige elektrische luifels hebben een noodslinger. Als de elektronica uitvalt wanneer deze wordt uitgeschoven, kunt u de luifel via de noodslinger intrekken om deze te beschermen tegen schade veroorzaakt door omgevingsinvloeden. De exacte instructies hiervoor vindt u in de gebruiksaanwijzing van uw voortent.

Meer over dit onderwerp

Deel artikel: