De coronapandemie heeft nog steeds een stevige greep op de wereld. In de strijd tegen het virus bepalen strikte contactbeperkingen ons dagelijks leven op alle gebieden van het leven. In de handel is er veel onzekerheid door de steeds veranderende coronaregels – zeker als het gaat om afspraken met de klant in het appartement. Welke regels gelden er voor ambachtslieden tijdens Corona, waar moet voor gezorgd worden en mogen klanten de vaccinatiestatus van de vakman kennen? We verduidelijken alle belangrijke vragen over vakmanschap bij de klant thuis en in het bedrijf, in coronatijden.
Afbeelding van Parilov – stock.adobe.com
2G, 2G-Plus of 3G: Welke coronaregelgeving geldt momenteel voor ambachtslieden?
Sinds 13 januari zijn er in Duitsland nieuwe coronaregels van kracht. Voor ambachtslieden blijft de 3G-regel in de meeste deelstaten van toepassing. Dit betekent dat je moet aantonen dat je gevaccineerd, hersteld of getest bent. De coronatest kan een snelle antigeentest zijn die niet ouder is dan 24 uur of een PCR-test die niet ouder is dan 48 uur. De werkgever is verplicht om de beschermingsstatus van zijn werknemers in het bedrijf te controleren. Het 3G-bewijs moet ook worden getoond als de vakman zijn werk bij een klant thuis uitvoert.
Welke coronaregels gelden er voor ambachtslieden bij de klant thuis?
Zoals gemeld door de Duitse Bond van Ambachten (ZDH), hebben de verenigingen uitgebreide hygiëneconcepten ontwikkeld om de bescherming van hun werknemers en klanten tijdens de coronapandemie te waarborgen. Er worden bijvoorbeeld inspanningen geleverd om te voldoen aan verschillende afstands- en hygiënemaatregelen bij het doen van handwerk in het appartement of in het huis van klanten. Bij gebruik bij klanten thuis moeten de volgende maatregelen in acht worden genomen:
- Naleving met een minimale afstand van anderhalve meter.
- Hoesten en niezen in de kromming van de elleboog om de andere persoon te beschermen.
- Geef werknemers de mogelijkheid om hun handen te desinfecteren.
Om een hoog beveiligingsniveau voor zowel klanten als vakmensen te garanderen, moeten klanten zelf proberen het contact zo laag mogelijk te houden. Voor hen betekent het dat ze bijvoorbeeld geen handen schudden als begroeting en alle deuren voor de vakman tot aan de werkplek openen voor het bezoek om contactpunten te verminderen.
Is er een mondkapjesplicht voor vakmensen tijdens het werk van de klant?
Overigens is er momenteel geen algemene mondkapjesplicht voor gebruik door de klant voor ambachtslieden. Alleen als de minimale afstand van anderhalve meter niet kan worden aangehouden, moet een medisch of FFP2-masker worden gedragen. Zolang de minimale afstand kan worden aangehouden, mogen klanten niet eisen dat er een masker wordt gedragen. Als de vakman daardoor werk wordt geweigerd, moet de klant de reiskosten betalen en, indien van toepassing, de kosten van de gederfde winst van het bedrijf, aldus de ambachtelijke verenigingen.
In geval van nood: Klant mag geen vakmensen wegsturen
De vereniging van eigenaren Haus &Grund Deutschland wijst erop dat huurders de vakman de toegang tot de werkplek niet mogen ontzeggen als er sprake is van dringende schade die een gevaar vormt voor de bewoners van het gehuurde appartement of pand. Er is sprake van een gedoogvordering tegen de huurder.
Kunnen klanten vragen naar de vaccinatiestatus?
Klanten mogen vragen naar de vaccinatiestatus van ambachtslieden. Zij zijn echter niet verplicht hierover informatie te verstrekken. Volgens de ZDH is de vaccinatiestatus onderworpen aan gegevensbescherming. Alleen op basis van een wettelijke machtiging of op vrijwillige basis kan de beschermingsstatus van de ambachtsman van de klant worden verkregen. Aangezien de werkgever verplicht is om de vaccinatiestatus van zijn werknemers in het bedrijf te controleren en te documenteren, moeten klanten erop vertrouwen dat de status van de vakman voldoet aan de 3G-regels.