Afbeelding door kamiphotos – stock.adobe.com
Een schoon kantoor is niet alleen een belangrijk boegbeeld voor een bedrijf, maar vormt ook een belangrijke werkbasis met het oog op de productiviteit van de medewerkers. Om ervoor te zorgen dat uw kantoren altijd schoon blijven, is regelmatige reiniging noodzakelijk. In veel bedrijven is er echter geen tijd meer voor schoonmaken naast de daadwerkelijke werklast. De ideale oplossing hier is de inbedrijfstelling van een kantoorreiniging, die kan worden gedaan door een schoonmaker in dienst te nemen of door een extern schoonmaakbedrijf in te schakelen. Afhankelijk van de individuele overeenkomst vindt de kantoorschoonmaak dan op regelmatige tijdstippen plaats. Afhankelijk van de respectieve behoeften kan dit dagelijks, wekelijks of maandelijks zijn. In de meeste gevallen vindt de schoonmaak van het kantoor vroeg in de ochtend of na het werk plaats, omdat werknemers overdag niet worden gestoord in hun werk. Daarnaast maakt een leeg kantoor het schoonmaken makkelijker voor de schoonmaker.
Schoonmaakdiensten op kantoor
Naast het reinigen en onderhouden van alle kantooroppervlakken, omvat klassieke kantoorreiniging ook het stofzuigen en afvegen van alle vloerbedekkingen. Daarnaast worden het trappenhuis, de lift en de receptie schoongemaakt als onderdeel van de klassieke kantoorschoonmaak. Ook onderdeel van de kantoorschoonmaak is het schoonmaken van alle vergaderzalen en lounges. Als u ook een eigen keuken heeft, is het schoonmaken ervan ook een van de basisdiensten van de klassieke kantoorreiniging. Verder omvat de klassieke kantoorschoonmaak het schoonmaken van de sanitaire voorzieningen inclusief het bijvullen van zeep, papieren handdoeken en toiletpapier. Bovendien wordt het afval weggegooid als onderdeel van de schoonmaak van het kantoor.
Naast deze basisreinigingsdiensten kunnen met de schoonmaker of het schoonmaakbedrijf nog meer individuele diensten worden overeengekomen, die regelmatig of slechts eenmaal moeten worden uitgevoerd als onderdeel van de schoonmaak op kantoor. Dit omvat onder andere het nat reinigen van alle bureauoppervlakken, meubels, stoelen en stoelen. Ook de pc-schermen en toetsenborden, evenals de telefoons en printers kunnen in de loop hiervan worden gereinigd. Daarnaast kunt u op kantoor stofzuigen bestellen en de vensterbanken, plinten, kabelgoten, brandblussers en andere kantoorinventaris afstoffen. Andere aanvullende diensten zijn het reinigen van ramen, deuren, deurborden, radiatoren, trapleuningen en leuningen. Het reinigen en desinfecteren van deurklinken en lichtschakelaars is een andere optionele service die u kunt bestellen als onderdeel van kantoorreiniging. Daarnaast kunnen zowel de verlichting als de luifels of rolluiken gereinigd worden. Andere aanvullende diensten van kantoorreiniging zijn het verwijderen van spinnenwebben en het nat wassen uit afvalcontainers en asbakken.
Een goede kantoorschoonmaak herkennen
Je vertrouwt je hele kantoor toe aan een schoonmaker. Daarom is het belangrijk om een goed schoonmaakbedrijf te vinden dat niet alleen zorgt voor een goede reiniging, maar ook betrouwbaar is. Een goede kantoorreiniging is te herkennen aan de volgende parameters:
Klantgerichtheid
Voor een goede en serieuze kantoorschoonmaak is uw tevredenheid onze topprioriteit. Daarom neemt ze de tijd voor u als klant en respecteert ze uw individuele opmerkingen. Ook uw speciale schoonmaakwensen worden meegenomen en uitgevoerd.
Transparant kostenoverzicht
De resulterende kosten voor kantoorschoonmaak worden bepaald met een goede kantoorschoonmaak op basis van algemeen geldende metingen. De berekening van uurtarieven moet ook voor u transparant zijn. Op basis hiervan moet het bedrijf u vervolgens een individuele en gedetailleerde offerte voor uw gevraagde diensten verstrekken voordat u gaat schoonmaken. Dit moet een exacte en transparante samenstelling van de resulterende reinigingskosten bevatten. Ook bij latere verrekeningen moeten de afzonderlijke kostenposten te allen tijde transparant en begrijpelijk worden ingericht.
Betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid is een ander fundamenteel kwaliteitskenmerk van een serieuze reiniger. Dit omvat niet alleen het stipte uiterlijk van de schoonmaker op het afgesproken tijdstip, maar ook een eigen verantwoordelijkheid.zorgvuldige en gewetensvolle uitvoering van de overeengekomen schoonmaakdiensten. Bovendien moeten de schoonmaakdiensten zorgvuldig en snel worden uitgevoerd gedurende een realistische periode, zodat zowel de kwaliteit als het resultaat uiteindelijk overtuigend voor u zijn. Als de schoonmaker op het afgesproken tijdstip verhinderd of ziek is, dient u hiervan tijdig op de hoogte te worden gesteld. In het beste geval zorgt de reiniger voor een passende vervanging.
Huisstijl
Een ander belangrijk kenmerk van een goede kantoorschoonmaak is een nette en serieuze bedrijfsuitstraling. Dit omvat onder andere het bewijs van een handel en een bijbehorende afdruk. Ook qua betaling moet je achterdochtig zijn, zeker bij schoonmakers of schoonmaakbedrijven die alleen contante betalingen accepteren. Dit kan een indicatie zijn van fraudeurs of zwartwerkers. Daarnaast hebben contante betalingen van schoonmaakdiensten voor u het nadeel dat u ze niet fiscaal kunt claimen. Om een dubieuze schoonmaakaanbieding te voorkomen, moet u altijd alle administratieve processen zoals de betaalmethode bespreken voordat u de schoonmaker in bedrijf stelt.
Kosten voor een kantoorschoonmaak
De kosten voor de schoonmaak van het kantoor zijn afhankelijk van de vergoeding, de uit te voeren schoonmaakdienst, het afgesproken reinigingsinterval en de reinigingstijd.
Honorarium
De kosten voor een schoonmaakdienst op kantoor kunnen op verschillende manieren worden berekend. Een mogelijkheid hierbij is de berekening met behulp van het uurtarief. Dit bestaat uit het cao-loon voor schoonmakers en aanvullende bedrijfsspecifieke toeslagen. Bij het inhuren van een schoonmaakbedrijf of een schoonmaker moet je rekening houden met een gemiddeld uurtarief van tussen de 25 en 30 euro. Een alternatief voor facturering voor het vereiste aantal uren is de berekening op basis van prestatiemeting. Hier wordt de vergoeding bepaald door het aantal vierkante meters dat de schoonmaker per uur schoonmaakt. Als u een schoonmaker in dienst heeft genomen voor uw kantoorschoonmaak permanent in uw bedrijf, wordt hun betaling meestal gedaan via een vast salaris.
Reiniging
Naast het te reinigen oppervlak omvat de reinigingsservice ook de speciale reinigingstaken die de reiniger bij u moet uitvoeren. Naast de klassieke kantoorschoonmaakactiviteiten wordt er ook rekening gehouden met alle overeengekomen speciale diensten.
Reinigingsinterval
Hoe vaker een kantoor schoongemaakt moet worden, hoe hoger de kosten.
Reinigingstijd
Kantoorreiniging wordt voornamelijk voor of na de reguliere werkuren uitgevoerd. Daarom, als schoonmaken alleen ’s nachts mogelijk is, zijn nachttoeslagen van 25% van het bruto uurloon verschuldigd tussen 23.00 en 06.00 uur. Er kunnen ook extra toeslagen in rekening worden gebracht voor schoonmaakdiensten in het weekend of op vakantie brancards.
Op basis van deze kostenfactoren kunt u kosten tussen de 100 en 200 euro verwachten voor een wekelijkse, klassieke kantoorschoonmaak op een oppervlakte van 180 vierkante meter, inclusief het reinigen van tapijten, verkeersruimtes en sanitaire voorzieningen en het legen van alle vuilnisbakken. Als dezelfde schoonmaakdienst vijf keer per week voor hetzelfde gebied moet worden uitgevoerd, lopen de kosten op tot zo’n 700 tot 800 euro.
Te reinigen oppervlak | Interval | Kosten |
---|---|---|
180 m² ongeveer | één keer per week | 100-200 € |
180 m² ongeveer | vijf keer per week | 700-800 € |
Afhankelijk van de individuele overeenkomst kunnen extra kosten voor de reis worden toegevoegd aan de schoonmaakkosten. Afhankelijk van het schoonmaakbedrijf kan voor de ritberekening een forfaitair bedrag (5 tot 30 euro) of een kilometer vast tarief (tussen 0,50 en 1,00 euro per gereden kilometer) verschuldigd zijn. Er kunnen extra kosten ontstaan voor benodigde reinigingsmiddelen en andere apparatuur.
Regelmatige kantoorschoonmaak: Is een doorlopende opdracht de moeite waard?
Een doorlopende opdracht in de vorm van een reguliere kantoorschoonmaak kan voor u van bijzonder belang zijn, vooral gezien de kosten. Omdat veel schoonmaakbedrijven het eens zijn over regelmatig gebruik van hun schoonmaakdiensten vaste tarieven, die zijn samengesteld uit goedkopere uurtarieven. Zo dalen de kosten voor reiniging in de loop van een doorlopende opdracht in de meeste Dit is het geval in het Verenigd Koninkrijk.