Laat een fietsenstalling bouwen – kosten en fooien

Zwarte fietsenstalling/fietsenstalling naast een geparkeerde auto



Met een fietsenstalling of een fietsenstalling draagt u bij aan een langere levensduur van uw fietsen. Met een passende constructie die de fietsen beschermt tegen weer en wind, zijn de fietsen veilig en droog. Hieronder leer je waarom het niet aan te raden is om fietsen gewoon buiten te stallen en wat de voor- en nadelen zijn van een fietsenstalling. Daarnaast wordt in het volgende artikel gesproken over typische materialen en de bijbehorende kosten. Tot slot leert u of een bouwvergunning voor een fietsenstalling nodig is en met welke bijzondere kenmerken rekening moet worden gehouden.

Foto van Hermann – stock.adobe.com

Waarom laat je fietsen niet buiten staan?

Het is niet verwonderlijk dat de levensduur van een fiets in gevaar komt wanneer deze jaar in jaar uit buiten wordt geparkeerd. Hier wordt het altijd blootgesteld aan de huidige weersomstandigheden en krijgt het, naast regen, sneeuw en vorst, in de zomer te veel zon, wat een negatief effect op de verf kan hebben en de corrosie kan verhogen. Als u uw fiets wilt beschermen tegen dergelijke omgevingsinvloeden, heeft u geen stenen garage nodig: vaak doet een eenvoudige fietsenstalling dat wel. Opgemerkt moet worden dat de achterkant van de luchtige schuilplaats altijd naar de hoofdwindrichting moet wijzen. Dit voorkomt dat er regen binnendringt. Daarnaast is een brede dakplank voordelig zodat er niet zo snel vocht onder de fietsenstalling kan komen.



Voor- en nadelen

Een groot voordeel van een fietsenstalling is dat deze meestal niet bijzonder complex is om te bouwen. In de meeste gevallen wordt hout gebruikt als materiaal, waaruit de vier belangrijkste steunpalen bestaan. De zijwanden zijn vrij luchtig gehouden, terwijl de achterwand en het dak zijn gemaakt van lamellen of golfplaten. Omdat zo’n fietsenstalling niet veel weegt en geen immense voetafdruk heeft, is er geen speciale fundering nodig. Een fietsenstalling is dus relatief eenvoudig op te zetten.

Een ander groot voordeel is dat een fietsenstalling meestal aan de voorkant open staat. Er is dus nauwelijks iets dat een snelle parkeerplaats en parkeren van de fiets in de weg staat. Gezinnen met kinderen, die vaak overdag fietsen, hebben baat bij de open bouwmethode, omdat het hier vaak snel moet gaan. Toch beschermt de shelter de fietsen tegen weer en wind.

Het is belangrijk om een mogelijkheid te koppelen om de fietsen aan te sluiten, zodat de verzekering betaalt in geval van diefstal. Fietshangers, ophangingen en scheve stangen zijn eenvoudig te monteren en kunnen relatief eenvoudig in een fietsenstalling worden geïntegreerd.

Een nadeel van een fietsenstalling is dat het weer kan draaien en regen kan doordringen in het voorste, open gebied. Met een geschikte ruimtediepte kan dit echter worden voorkomen.

Hoe wordt een fietsenstalling gebouwd en welke materialen zijn het meest geschikt?

Een fietsenstalling bestaat meestal uit een eenvoudige constructie, waardoor er niet veel materiaal nodig is. Voor een schuilplaats die plaats biedt aan maximaal vier fietsen, zijn zes palen met bijbehorende pakankers vereist. Daarnaast zijn drie balkenbalken, verblindingsplaten en stroken voor de zijwanden nodig, evenals damwanden, teerplaat of golfplaten voor dakbedekking.

Naast houten balken en houten planken kunnen ook aluminium constructie-elementen als materiaal worden gebruikt. Ze zijn weerbestendiger dan hout, maar zijn moeilijker om mee te werken omdat niet elke doe-het-zelver het juiste gereedschap in huis heeft om metaal te snijden. Hier is het raadzaam om een professional te raadplegen.

Bij het kiezen van materialen moet u er ook voor zorgen dat de afgewerkte fietsenstalling past bij het ontwerp van uw huis en harmonieus past. Kies bijvoorbeeld voor licht hout als je huis in de Scandinavische stijl is gebouwd. Metalen schuilplaatsen passen heel goed bij moderne huizen.

Bij het kiezen van het materiaal moet je ook rekening houden met wat voor soort fiets je wilt opbergen. Als het een duur wiel is, is het waarschijnlijk zinvol om na te denken over een robuuste en afsluitbare variant van de shelter.

Kosten voor materiaal en montage

Afhankelijk van hoe de fietsenstalling is gebouwd, hoe groot en van welke materialen deze is gemaakt, verschillen ook de kosten. Er zijn geprefabriceerde kits die ca. 250 Euro kosten. Zo’n fietsenstalling is meestal gemaakt van dennenhout en teltt naar de goedkoopste varianten. Een nadeel van dennenhout is dat het niet erg weerbestendig is, zeker als er geen impregnatie is. Dan kan het zijn dat de fietsenstalling niet bepaald duurzaam is. Bij de aankoop moet u er daarom voor zorgen dat het hout drukgeïmpregneerd is. Rot en weersomstandigheden hebben dus een lagere kans om het dennenhout aan te tasten.

Fietsenstallingen van hout van hogere kwaliteit gaan langer mee, maar zijn dan ook navenant duurder. Metalen en kunststof constructies worden ook geassocieerd met een grotere duurzaamheid – maar ook met hogere kosten.

Wil je een fietsenstalling met een speciaal design of extra ruimte, dan drijft dit ook de kosten op. Dit geldt vooral als u de schuilplaats wilt aanpassen aan de architecturale stijl van uw huis- en tuinontwerp. Terwijl eenvoudige metalen schuilplaatsen ongeveer 400 tot 500 euro zijn de totale kosten voor uitgebreidere schuilplaatsen vaak het dubbele.

Heb ik een bouwvergunning nodig?

Het komt misschien als een verrassing, maar in feite gelden bepaalde bouwvoorschriften voor fietsenstallingen. De bouwautoriteit beschouwt zo’n schuilplaats als een tuinhuis of zelfs als een uitbreiding, als één kant van de schuilplaats rechtstreeks verbonden is met het woongebouw of zich in de directe omgeving bevindt. Als het te groot is en er vooraf geen bouwvergunning is aangevraagd, moet de fietsenstalling mogelijk opnieuw worden gesloopt.

Als een fietsenstalling is gebouwd van hout, metaal of kunststof, kan het raadzaam zijn om vooraf contact op te nemen met de bouwautoriteit. De vraag of er al dan niet een bouwvergunning moet worden verleend, hangt af van tal van factoren. Aan de ene kant moet hier de locatie worden vermeld, d.w.z. de plaats waar de schuilplaats moet worden gebouwd. Of er op de door u gewenste locatie een fietsenstalling gebouwd mag worden, staat in het ontwikkelingsplan, dat u kunt inzien bij de verantwoordelijke bouwautoriteit in uw gemeente.

Bovendien is de grootte van de fietsenstalling van invloed op het al dan niet goedkeuren ervan. De goedkeuring van de grootte varieert sterk van staat tot staat. In Saksen is een fietsenstalling misschien maar tien kubieke meter groot, terwijl in Beieren 70 kubieke meter gemakkelijk mogelijk is. Alleen bij grotere shelters is een bouwvergunning nodig.

Naast de grootte is ook de hoogte van invloed op het al dan niet verlenen van een vergunning. Net als de grootte differentiëren de deelstaten hier weer; maar in het algemeen kan worden gezegd dat schuilplaatsen met een hoogte van maximaal twee en een half tot drie meter niet onderworpen zijn aan goedkeuring. De totale grootte in kubieke meters moet echter worden aangehouden.

Het is ook belangrijk om de fietsenstalling niet te dicht bij het naburige pand te bouwen. Een limietafstand van ongeveer drie meter is logisch.

Relatief algemeen kan gesteld worden dat een vergunning voor een fietsenstalling nodig is om meer dan één fiets te mogen huisvesten. Als er maximaal vier fietsen moeten worden gestald, wordt vaak de maximale grens met betrekking tot kubieke meters bereikt. Hetzelfde geldt als je wilt uitgaan van fatbikes. Hier zijn twee fatbikes al zo groot als vier normale fietsen. De situatie is vergelijkbaar met mountainbikes, ligfietsen en andere uitgestrekte, meer speciale fietsen. Als u dan accessoires of tuingereedschap wilt toevoegen, worden de tien kubieke meter, die bijvoorbeeld in Saksen als de bovengrens worden beschouwd, zeer snel bereikt.

Hoewel een bouwvergunning gepaard gaat met een bepaalde inspanning, kan het de moeite waard zijn als er meerdere wielen geplaatst moeten worden en accessoires ook een plek moeten vinden. Een professional kan u helpen bij het maken van een passend bouwplan en dit indienen bij de bouwautoriteit voor de bouwvergunning. Dit geeft u een optimale beschutting die u vele jaren trouw van dienst kan zijn en uw fietsen kan beschermen tegen weer en wind.

Deel artikel: