Maak een invaliditeitsrapport: betekenis, inhoud &procedure



Op een bouwplaats verloopt niet altijd alles zoals gepland. Er kunnen problemen optreden die vertragingen in het bouwproces kunnen veroorzaken. Dit is niet alleen vervelend, maar kan ook een dure aangelegenheid worden voor ambachtslieden. Omdat het kan gebeuren dat deadlines niet kunnen worden gehaald, wat kan eindigen in contractuele boetes of schadeclaims voor ambachtslieden. Om zich in dit geval tegen dergelijke claims te kunnen beschermen, moeten ambachtelijke bedrijven de klant onverwijld op de hoogte stellen van vertragingen. Daarvoor is een bepaalde vorm nodig: er moet een arbeidsongeschiktheidsmelding worden gedaan. Wat dit precies is en waar je rekening mee moet houden bij het maken ervan, leggen we je hier uit.

Wat is een invaliditeitsrapport in de bouw?

In de bouwsector staat een melding van invaliditeit voor het verstrekken van informatie over omstandigheden die leiden tot een vertraging in het bouwproces. In de regel verstrekt de opdrachtnemer deze aan de opdrachtgever om zich te beschermen tegen mogelijke financiële gevolgen als gevolg van het niet nakomen van gegarandeerde diensten. In § 6, afdeling 1, van het Aanbestedings- en contractreglement voor bouwdiensten, deel B (VOB/B) is geregeld dat dit een informatieplicht is van de aannemer. Doet hij dat niet, dan kan hij zich niet beschermen tegen contractuele boetes of schadeclaims. Maar er is één uitzondering: Als de opdrachtgever al op de hoogte was van de belemmerende omstandigheden, heeft de opdrachtnemer ook recht op deze “bescherming”. De regeling vob/b kan echter alleen van toepassing zijn als deze is opgenomen in het bouwcontract.

Hoewel het VOB-contract gedetailleerde voorschriften bevat voor de kennisgeving van invaliditeit, heeft een zuiver bouwcontract volgens het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB) of een bouwovereenkomst voor consumenten deze niet. Volgens § 642 van het Duitse Burgerlijk Wetboek (BGB) is de klant echter verplicht om mee te werken in geval van vertragingen. Bij een BGB-contract komt het er uiteindelijk op neer dat het bouwbedrijf toch rapporteert over de omstandigheden van de vertraging. Dit gebeurt meestal op de manier van een invaliditeitsrapport. Door het ontbreken van formele eisen kan dit in theorie ook in de vorm van een mondelinge communicatie.



Hoe moet een invaliditeitsrapport volgens § 6 Abs. 1 VOB/B eruit zien?

§ 6 Abs. 1 VOB/B regelt hoe een melding van een handicap eruit moet zien. U moet uw cliënt dus onmiddellijk (zonder verwijtbare aarzeling) en schriftelijk op de hoogte stellen. In de kennisgeving van invaliditeit moeten alle essentiële omstandigheden worden vermeld waaruit de redenen voor de handicap duidelijk en duidelijk worden vastgesteld. Concreet moet een kennisgeving van invaliditeit ten minste de volgende essentiële punten bevatten:

  • Informatie over van/sinds wanneer de handicap bestaat.
  • Een gedetailleerde beschrijving van de omstandigheden.
  • Informatie en een beschrijving van de diensten die door de omstandigheden worden belemmerd.
  • Informatie over welke impact dit heeft/zou kunnen hebben op de bouwperiode en verdere maatregelen.
  • Informatie over wat de cliënt kan doen om de omstandigheden uit de weg te ruimen.

Een kennisgeving van invaliditeit kan ook de kosten en schade omvatten die door de handicap worden veroorzaakt. Het is echter niet absoluut noodzakelijk. Alleen als de aanzienlijke extra kosten en schade voorzienbaar zijn.

Nadat de omstandigheden die het werk belemmeren ophouden te bestaan en u weer aan het werk kunt, moet u zich ook melden bij uw klant.

Trouwens: Om een invaliditeitsrapport in te dienen, hoeft de handicap nog niet te zijn opgetreden. U kunt ook een invaliditeitsrapport indienen, zelfs als u zich alleen zorgen maakt dat er een handicap kan optreden.

Wat gebeurt er na een melding van een handicap?

Nadat u de kennisgeving van invaliditeit correct bij uw cliënt hebt ingediend, zal hij beslissen hoe verder te gaan. Volgens § 6, lid 2 VOB/B, worden de uitvoeringstermijnen echter verlengd voor de duur van de belemmering. Nogmaals, dit betekent niet dat je helemaal niet mag werken voor de duur. In de regel werken ambachtslieden dan in bouwfasen waarin ze niet worden verhinderd om door een bepaalde omstandigheid te werken.

Conclusie: Een belangrijke beschermingsmaatregel voor ambachtslieden

Het is goed en belangrijk voor vakmensen om elke vorm van obstructie die problemen in het bouwproces veroorzaakt aan de klant te melden. Zonder een kennisgeving van obstructie kan de klant anderszins contractuele boetes of schadeclaims tegen de aannemer doen gelden. Daarom wordt gebruik gemaakt van de handicapindicator. voor u als een soort beschermende maatregel tegen deze claims.

Deel artikel: