Personeelswerving in tijden van een tekort aan geschoolde werknemers



Zo vullen ambachtelijke bedrijven hun vacatures in

Beeldscherm

De hele Duitse economie kampt met een ernstig tekort aan gekwalificeerde werknemers. Vooral ambachtelijke bedrijven uit verschillende sectoren worden getroffen. Demografische veranderingen en bijkomende problemen zoals het toenemende aantal studenten maken het moeilijk voor de geschoolde beroepen. Met een offensieve personeelsstrategie kunnen individuele bedrijven echter aan deze hachelijke situatie ontsnappen.

Geschoolde beroepen: tekort aan geschoolde werknemers verergert

De geschoolde beroepen missen een aanzienlijke hoeveelheid geïnteresseerd en gekwalificeerd jong talent, zoals de Centrale Vereniging van Duitse Ambachten eind 2021 nogmaals indrukwekkend opmerkte. In het opleidingsjaar 2021 konden ambachtelijke bedrijven zo’n 28.000 opleidingsplaatsen niet vullen. Een breed scala aan statistieken bewijst levendig dat te weinig jonge geschoolde werknemers opschuiven. Het aantal leerlingen in alle Duitse ambachtelijke sectoren daalt al lange tijd dramatisch, zoals de volgende blik op de ontwikkeling van het aantal leerlingen in de geschoolde beroepen in Duitsland in 2000, 2010 en 2020 laat zien:



  • 2000: 596.000
  • 2010: 439.000
  • 2020: 363.000

Deze negatieve trend treft alle ambachtelijke sectoren, maar de omvang van het probleem verschilt tussen individuele beroepen, zoals het percentage onvervulde stageplaatsen in 2020 laat zien. Een bovengemiddeld aantal onvervulde opleidingsplaatsen omvat de volgende vakbekwaam:

  • Slager: 47 %
  • Loodgieter: 41%
  • Beton- en staalconstructies: 31 %
  • Vloerlaag: 30 %
  • Steigers: 29 %

De redenen voor het tekort aan geschoolde werknemers in de geschoolde beroepen

Westerse industriële samenlevingen zoals Duitsland worden geconfronteerd met een ingrijpende demografische verandering: de gemiddelde leeftijd van de bevolking stijgt. Dit heeft een directe impact op de arbeidsmarkt en zorgt voor een tekort aan gekwalificeerde werknemers. Babyboomers gaan geleidelijk met pensioen en te weinig jongeren vervangen deze werknemersverliezen. Tot nu toe heeft de immigratie van geschoolde werknemers deze verliezen in de geschoolde beroepen en andere sectoren alleen kunnen verzachten, maar niet gecompenseerd.

In de geschoolde beroepen wordt een andere maatschappelijke trend als probleem toegevoegd: steeds meer jongeren voltooien hun Abitur en kiezen vervolgens voor een studie. Dit vermindert het aantal mensen dat meestal een vak leert.

Professionaliseer personeelsmarketing online en offline

Zeuren helpt niet: Een enkel ambachtelijk bedrijf kan deze maatschappelijke ontwikkelingen niet stoppen. Elk bedrijf kan rekrutering echter zo ontwerpen dat het zichzelf beter positioneert in vergelijking met de concurrentie. De strijd om het beheersbare potentieel van geschoolde werknemers is hard, succesvolle bedrijven maken gericht gebruik van alle mogelijkheden van digitale en analoge personeelswerving. Daarnaast moeten bedrijven investeren in de opleiding van hun eigen personeel: Wie nog geen opleidingsplaatsen aanbiedt, moet dringend opleidingsbedrijven worden.

Hoe werkgevers efficiënt werknemers werven op het internet

De voordelen van digitale personeelsmarketing zijn het bereik en de lage kosten. Ambachtelijke bedrijven moeten actief jong talent en ervaren specialisten werven op alle kanalen. Belangrijke kanalen zijn:

  • uw eigen homepage
  • Aanwezigheid op sociale media zoals Facebook
  • Online carrièreplatforms en jobportals

In het beste geval gebruiken bedrijven een verscheidenheid aan instrumenten. Zo wijzen ze met een speech niet alleen op vacatures, maar schieten ze ook een video. Daarnaast moeten zij uitgebreide informatie verstrekken over de vereisten, voorwaarden en voordelen van hun opleiding en baan. Op de homepage is het de moeite waard om de aandacht te trekken met afzonderlijke en zoekmachine geoptimaliseerde subpagina’s.

Klassieke offline personeelsmarketing: potentieel benutten

Digitale personeelswerving wint aan belang. Toch moeten ambachtelijke bedrijven klassieke vormen van marketing blijven gebruiken. De ervaring leert dat trainees en medewerkers op deze manier efficiënt kunnen worden geworven, ook in tijden van digitalisering. Bovenal zijn deze instrumenten geschikt voor ambachtelijke ondernemingen:

  • Aanwezigheid op opleidingsbeurzen
  • Open Dag
  • Vacatures in lokale media
  • Adverteren met flyers en brochures

Net als bij digitale HRRecruitment, offline maatregelen gaan over het trekken van aandacht en het positief onderscheiden van concurrenten. Ambachtelijke bedrijven moeten zich bijvoorbeeld inspannen om beursstands te ontwerpen en geïnteresseerde partijen informatiemateriaal en hoogwaardige informatiematerialen aan te bieden. Kwalitatief overtuigende en slimme give-aways leveren ook waardevolle diensten op opleidingsbeurzen en open dagen. Bovendien kan het lonen om deskundige personeelsdienstverleners in te schakelen met werving.

Medewerkers aantrekken en behouden: werkplekken aantrekkelijk maken

Als het gaat om het tekort aan geschoolde werknemers, moeten ambachtslieden er rekening mee houden dat stagiairs en werknemers vandaag niet alleen aandacht besteden aan beloning. De hoogte van opleidingstoelagen en lonen is nog steeds belangrijk, maar ook veel andere factoren beïnvloeden de beslissing voor een werkgever. Voorbeelden zijn:

  • Werktijden en verenigbaarheid van gezin en loopbaan
  • Mogelijkheden voor bijscholing
  • Extra’s zoals kaartjes voor het openbaar vervoer en gezondheidscursussen
  • prettige werksfeer

Als ambachtelijke bedrijven op deze gebieden personeelsbeloningen bieden, neemt de kans op werving toe. Daarnaast betrekken ze hun medewerkers en beteugelen ze het personeelsverloop: ze hoeven minder nieuwe functies in te vullen.

Slimme mix van maatregelen beveiligt medewerkers

Er is geen octrooimiddel om het tekort aan geschoolde werknemers in de geschoolde beroepen op te lossen. Elk individueel bedrijf kan echter zijn kansen in de competitie voor stagiairs en werknemers verbeteren. In het beste geval ontwerpen ze eerst een strategie op maat en een concreet concept en implementeren ze vervolgens professioneel de online en offline maatregelen. De projecten mogen niet mislukken vanwege geld: investeringen in digitale en analoge personeelswerving zijn de moeite waard!

Deel artikel: