Elektrische auto als bedrijfswagen – is het de moeite waard?



Laatst bijgewerkt op November 16, 2021 door Energiebesparen

Beeld: teksomolika / freepik.com

Er rijden steeds meer elektrische auto’s op de Duitse wegen. Inmiddels is de aankooppremie verhoogd van 4.000 euro naar 6.000 euro. Voor sommigen is dit een aantrekkelijke stimulans om over te stappen van een auto met een verbrandingsmotor naar een emissiearme elektrische auto. Maar hoe zit het met vakmanschap? Wat moet je als vakman weten als je een elektrische auto als bedrijfswagen wilt gebruiken? En is er een fiscaal voordeel met de elektrische auto? Deze vragen worden hier beantwoord.



Voltooi comfortabel korte ritten en bespaar bedrijfskosten

Elektrische auto’s zijn bijzonder geschikt voor ritten tot 100 km per lading, sommige ook voor maximaal 300 km. Aangezien je als vakman meestal korte officiële routes hebt (er zijn zeker uitzonderingen) en autorijden niet tot je hoofdactiviteiten behoort, zou dit bereik voldoende moeten zijn voor het dagelijkse werk.

Een aanzienlijk voordeel van elektrische voertuigen komt tot uiting in de bedrijfskosten. Deze zijn meestal erg hoog voor conventionele bedrijfswagens. Dit komt door kosten die gepaard gaan met benzine, regelmatig onderhoud en reparaties. Gebruik je daarentegen een elektrische auto als bedrijfswagen, dan kun je veel kosten besparen. Bij een elektrische auto is het niet nodig om motorolie of filters te vervangen en de uitlaat en koppeling zijn onbestaande, dus deze onderdelen kunnen niet breken. De inspanning die moet worden geleverd voor onderhoud en reparatie in het benzine- of dieselvoertuig, is veel lager voor de elektrische auto. Uiteraard heeft dit een positief effect op de bedrijfskosten.

Daarnaast bespaar je de brandstofprijs en rijd je – in de ware zin van het woord – met de lagere elektriciteitsprijs een stuk goedkoper.

Financieringsmogelijkheden, geschikte modellen en aantrekkelijke fiscale voordelen voor elektrische auto’s

De aanschaf van een elektrische auto is ondanks de premie van 6.000 euro nog steeds niet goedkoop. De aanschafkosten betalen zich echter in de loop van de tijd terug. Daarnaast kunt u in het kader van het KfW Milieuprogramma 240/241 financiering ontvangen van KfW Bank voor de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen. Daarnaast is er de mogelijkheid van financiering van het Federal Office of Economics and Export Control (BAFA) als u kiest voor een elektrische bestelwagen in plaats van een dieselbusje. De BAFA heeft een lijst met in aanmerking komende elektrische voertuigen gepubliceerd. Deze lijst bevat ongeveer 200 modellen van puur elektrische voertuigen van de volgende automerken:

  • Aiways
  • Audi
  • BMW
  • Citroëns
  • DS Auto’s
  • e.GO
  • Honda
  • Hyundai
  • JAC
  • Jaguar
  • Kia
  • EEN
  • Maxus
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Piaggio
  • Polestar
  • Renault
  • ZETEL
  • Škoda
  • slim
  • Stratencooter
  • Tesla
  • Volkswagen
  • Volvo

Voor welke doeleinden welke elektrische auto het meest geschikt is, vindt u in de volgende tabellen:

1. E-vans en e-vans (koerier, reparatie, ambacht)

Laadvolume Nettolading Bereiken Prijs
Renault Twizy Cargo 156 liter 75 kg laadvermogen 120 km vanaf 7.790 Euro
Renault Kangoo Z.E. tot 4,6 m3 640 kg 200 km vanaf 24.776 Euro
Nissan e-NV200 4,2 m3 695 kg 300 km vanaf 34.105 Euro
Citroën Berlingo Elektrisch n.v.t 695 kg 170 km vanaf 24.633 Euro
Vw Abt eCaddy n.v.t 635 kg 90 km vanaf 259 € maandelijks (Leasing)
Het volledige overzicht vind je hier: Elektrische microvans

De Renault Twizy Cargo is een licht voertuig dat het meest geschikt is voor leveringen in beperkte stedelijke gebieden. Hij is verkrijgbaar in twee versies, net als de Renault Kangoo Z.E. De Nissan e-NV200 is een bestelwagen die ruimte biedt voor bijvoorbeeld een paar Europallets. Sinds 2021 is er een nieuwe versie van de Citroën Berlingo Electric. Bezorgdiensten en kleinere ambachtelijke bedrijven profiteren van dit model. De VW ABT eCaddy is verkrijgbaar in de varianten paneelbus en stationwagon als leaseauto.

2. E-busjes (pakketbezorgdiensten, ambachtslieden, tuinbouw)

Laadvolume Nettolading Bereiken Prijs
VW ABT e-Transporter 6.1 6,7 m3 1,1 t 400 km vanaf 459 Euro maandelijks (Leasing)
Fiat Ducato elektrisch 10-17 m3 1.950 kg 220-360 km n.v.t
Mercedes e-Vito | 6,0 m3 1.015 kg 150 km vanaf 47.588,10 Euro
Renault Meester Z.E. 22 m3 1,1 t 120 km vanaf 59.900 Euro
Alké ATX 1,5 m3 1.630 kg 150 km individueel
Iveco Daily Electric 17 meter 2,7 t 130 km vanaf 75.000 Euro
Het volledige overzicht vind je hier: Electric Transporter

De VW ABT e-Transporter 6.1 is sinds begin 2020 te pre-orderen als leaseauto. Het enorme laadvermogen van de Fiat Ducato electric behoort tot de top van het gamma. Het is afwachten hoe dit tot uiting zal komen in de kosten. De Renault Master Z.E. kan worden aangepast omdat hij verkrijgbaar is in twee verschillende hoogtes en drie lengtes. Bovendien kunt u dit model als chassis gebruiken en indien nodig met verschillende carrosserieën aanvullen. De Alké ATX is ideaal voor gebruik op gemeentelijk en commercieel niveau, bijvoorbeeld als foodtruck. Het model is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Bovenaan de lijst van elektrische bestelwagens staat de Iveco Daily Electric, omdat hij met zijn bovengemiddelde laadvermogen alle andere elektrische bestelwagens overtreft.

Uw fiscaal voordeel met een elektrische wagen als bedrijfswagen

Een ander hoogtepunt zijn de fiscale voordelen voor elektrische auto’s, zoals de tijdelijke vrijstelling van motorrijtuigenbelasting: Als u een elektrische auto tegen december 2025 (eerste registratie) registreert, bent u voor 10 jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

Een bijkomend belastingvoordeel ontstaat voor elektrische auto’s die niet duurder zijn dan 60.000 euro. Terwijl het zogenaamde geldelijke voordeel van deze elektrische voertuigen voorheen werd belast tegen 0,5 procent, is het sinds begin 2020 slechts 0,25 procent geweest.

Daarnaast maakt het verschil of je de 1 procent regel toepast in facturatie of factuur volgens het logboek. Met de 1 procent-regel wordt het voordeel van alle aard forfaitair belast. Met het logboek als basis factureer je alleen de daadwerkelijk gemaakte ritten. Dit is vooral voordelig als je de elektrische bedrijfswagen voornamelijk gebruikt voor zakenreizen en maar een beetje als privéauto.

Een ander voordeel doet zich voor in het geval van de belasting op bedrijfswagens: aangezien de batterijen erg duur zijn, wordt een nadeelvergoeding toegekend, d.w.z. de kosten voor de batterijen worden slechts onvolledig belast. Er zijn ook fiscale voordelen met betrekking tot laadpalen: Zodra u laadpalen in het bedrijf ter beschikking stelt en uw werknemers de bedrijfswagen niet thuis hoeven op te laden, zijn er aantrekkelijke fiscale voordelen in de vorm van een forfaitaire belasting van 25%. Elektriciteitskosten worden ook door het belastingkantoor forfaitair belast – in tegenstelling tot brandstofontvangsten, die afzonderlijk worden afgetrokken.

Resultaat

Er zijn veel punten die pleiten voor het gebruik van een elektrische auto als bedrijfswagen. Aan de ene kant is er een grote selectie modellen die geschikt zijn voor verschillende commerciële doeleinden. Aan de andere kant zijn er verschillende financieringsmogelijkheden die het voor handelaren gemakkelijker maken om over te schakelen van diesel naar elektrisch. Bovendien zijn de bedrijfskosten van een elektrische auto aanzienlijk lager in vergelijking met het voertuig met verbrandingsmotor. Het is ook de moeite waard om het ene of het andere belastingvoordeel voor elektrische auto’s te vermelden. Deze voordelen suggereren dat de nog vrij hoge aanschafkosten voor een elektrische auto zich snel zullen terugverdienen.

Deel artikel: