Foto door js-photo – stock.adobe.com
Als u op het punt staat om uw eerste woning te kopen of te bouwen, moet u ook de lopende kosten voor het latere onroerend goed in de gaten houden als onderdeel van uw financiële planning. Want elektriciteit, verzekeringen en water zorgen ook voor kosten die naast de leningtermijn betaald moeten worden.
Bijkomende kosten bij aankoop van een woning
Bij de aankoop van een woning zijn naast de werkelijke vastgoedkosten extra kosten verschuldigd. Hieronder valt onder andere de overdrachtsbelasting. Hoe hoog de overdrachtsbelasting is, hangt af van de respectieve federale staat waarin uw woning zich bevindt. Afhankelijk van de federale staat bedraagt de overdrachtsbelasting 3,5 tot 6,5 procent van de aankoopprijs van onroerend goed. Daarnaast zijn er kosten voor de notaris, die de aankoop van de woning notarieel maakt. Als onderdeel van de notariële certificering moeten zowel u als koper als de verkoper van het onroerend goed het koopcontract ondertekenen voor de notaris. Nadat het koopcontract door beide partijen is ondertekend, wordt u als koper ingeschreven in het kadaster als de nieuwe, rechtmatige eigenaar van het onroerend goed. Voor de notaris en de kadasteraangifte moet je rekenen op kosten van ongeveer 1,5 procent van de aankoopprijs van onroerend goed. Daarnaast kunnen extra kosten voor de makelaar worden toegevoegd als de woning wordt verkocht door een makelaar. Als koper deelt u de kosten voor de resulterende makelaarscommissie met de verkoper. Ongeveer drie procent van de aankoopprijs van onroerend goed plus btw is voor elk verschuldigd. Hoe hoog de makelaarscommissie in uw geval is, is echter een kwestie van onderhandeling en moet worden vastgelegd in het respectieve makelaarscontract. Er is geen wettelijke regeling voor de hoogte van de makelaarscommissie.
Overdrachtsbelasting | 3,5 – 6,5% van de koopsom |
Notariskosten bij inschrijving in het kadaster | ca. 1,5% van de koopsom |
Makelaarscommissie | ca. 3% van de aankoopprijs |
Om aan de veilige kant te zijn als onderdeel van een aankoop van onroerend goed, moet u als vuistregel ca. 10 procent van de koopsom voor alle gemaakte incidentele kosten rekening mee houden.
Lopende bijkomende kosten voor een woning
Met het bezitten van een woning maakt u tal van lopende kosten, die maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks worden gemaakt. Naast de onroerendgoedbelasting zijn doorlopende kosten voor afvalverwijdering en straat- en trottoirreiniging verschuldigd. Daarnaast zijn er kosten voor water en riolering, maar ook voor elektriciteit, verwarming en verwarmingsonderhoud. Ook moet je rekening houden met verdere exploitatiekosten voor de schoorsteenveger en belangrijke verzekeringen zoals een opstalverzekering, een natuurrisicoverzekering of een glasverzekering. Ook een deel van de lopende bijkomende kosten zijn kosten voor telecommunicatie, waaronder kosten voor televisie, internet en telefoon.
Bedrijfskosten variëren
Hoe hoog de exploitatiekosten daadwerkelijk zijn, kan in het algemeen niet gezegd worden. Want de hoogte van de exploitatiekosten is onder andere afhankelijk van het pand, de woonlocatie en uw individuele levensstijl. De kosten voor de onroerende voorheffing variëren bijvoorbeeld afhankelijk van de locatie en de gemeente van het onroerend goed. De berekening van de onroerende voorheffing wordt uitgevoerd volgens een complexe procedure, waarbij de eenheidswaarde van het huis wordt vermenigvuldigd met het heffingspercentage van de betreffende gemeente en het aanslagcijfer van de onroerende voorheffing. Er zijn ook verschillende vergoedingen voor de verwijdering van afval, afhankelijk van de regio en de gemeente. De tarieven worden door elke gemeente zelf bepaald en variëren daarom sterk in heel Duitsland. De grootste kostenfactor in het kader van afvalverwijdering is meestal de restafvalbak. Daarnaast zijn er kosten voor de gemeentelijke schoonmaak van de straat en de trottoirs naast uw woning. Elke gemeente kan kosten in rekening brengen voor deze schoonmaak, waarvoor u als eigenaar van een pand moet betalen. In de meeste gemeenten geldt een vaste prijs per meter trottoir of per meter straat. Andere extra kosten, zoals elektriciteits- en verwarmingskosten, zijn afhankelijk van uw individuele gedrag.
Voorbeeldoverzicht van bedrijfskosten
Voor een Tweepersoonshuishouden in een eengezinswoning met 150 vierkante meter u kunt gemiddeld de volgende lopende kosten verwachten:
Bedrijfskosten | Per maand | Jaarlijks |
---|---|---|
Grondbelasting | 35 tot 70 € | 420 tot 840 € |
Afvalbijdrage | 20 € | €240 |
Straat- en stoepreiniging | 25 € | 300 € |
Water en afvalwater | 35 € | 420 € |
Verwarming | 150 € | 1.800 € |
Verwarming onderhoud | 25 – 35 € | 300 tot 420 € |
Actueel | 100 € | 1200 € |
Schoorsteenveger | 5 – 10 € | 60 tot 120 € |
Verzekeringen | 35 tot 50 € | 420 tot 600 € |
Telecommunicatie | 30 tot 40 € | 360 tot 480 € |
Totaal | 460 tot 535 € | 5.520 – 6.420 € |
Zodat u aan de veilige kant bent bij het berekenen van uw maandelijkse bedrijfskosten, kunt u meestal ongeveer 4 euro per vierkante meter Uitgaan. Met deze richtlijn krijgt u een betrouwbare waarde voor uw bedrijfskosten, die u ook kunt raadplegen bij het kiezen van uw aflossingstermijn als onderdeel van de bouwlening.
Verlaag de bijkomende kosten
Kosten als eigenaar van een onroerend goed
Om de hoeveelheid bedrijfskosten te verlagen, moet u als eigenaar van een onroerend goed zich met name bezighouden met het onderwerp energie. Omdat de juiste besparingen op elektriciteit en verwarming de bijkomende kosten kunnen verlagen:
- Elektriciteit besparen: Er zijn verschillende manieren waarop u elektriciteit kunt besparen in uw huishouden en zo dure energiekosten kunt vermijden. Vervang bijvoorbeeld alle lampen door spaarlampen. Deze verbruiken gemiddeld 80 procent minder energie dan conventionele lampen. Zelfs het inruilen van oude stroomslurpers voor energiezuinige apparaten scheelt je vaak een hoop elektriciteit en dus ook kosten. Bovendien moet u ervoor zorgen dat u altijd alle lichten uitschakelt wanneer u de kamer verlaat. U kunt ook tot 10 procent besparen op het stroomverbruik door ongebruikte elektrische apparaten uit te schakelen in vergelijking met de stand-bymodus.
- Bespaar stookkosten: Met een constante kamertemperatuur van 18 tot 21 graden kunt u de meeste stookkosten besparen. Want temperaturen boven de 21 graden zorgen ervoor dat de stookkosten per graad met zes procent stijgen. Daarnaast kun je ’s nachts en als je weg bent je verwarming lager zetten. U moet echter afzien van het volledig uitschakelen van de verwarming, anders heeft u meer energie nodig om het huis weer op te warmen. Daarom mogen de temperaturen in huis nooit onder de 16 graden komen. Dit beschermt ook tegen schimmel en u wilt echt niet de kosten van schimmelsanering betalen.
Wilt u uw bedrijfskosten in huis verlagen zonder in de kou te hoeven zitten? Dan vind je de juiste vakmensen bij jou in de buurt. Zelfs in oudere huizen kun je een warmtepomp gebruiken en energetische renovaties worden gesubsidieerd door de staat.
Kosten voor aankoop of bouw
Maar zelfs vóór de aankoop of bouw van een woning zijn sommige factoren van bijzonder belang met het oog op de kostenreductie.
- Energiezuinig bouwen: U moet bijzondere aandacht besteden aan energiezuinig bouwen en bijbehorende energiebesparende factoren. Zo kan een goede isolatie in combinatie met driedubbele beglazing zorgen voor een aanzienlijk betere energiebalans van een woning. Een modern verwarmingssysteem, dat wordt beheerd op basis van hernieuwbare energiebronnen, bevordert ook positief de energie-efficiëntie van een woning.
- Fotovoltaïsch systeem: Met behulp van een fotovoltaïsch systeem kunt u uw eigen elektriciteit produceren en zo uw behoefte aan openbare elektriciteit verminderen. Overtollige elektriciteit kan gemakkelijk aan het openbare net worden geleverd.
- Provider vergelijking: Vergelijk de verschillende aanbieders voor elektriciteit, telecommunicatie en verzekeringen. Want vaak kunnen grote prijsverschillen afhankelijk van de aanbieder worden bepaald.