Hoe motiveer je medewerkers? 8 Maatregelen voor de motivatie van werknemers

Vijf gemotiveerde bouwvakkers



Afbeelding door Syda Productions – stock.adobe.com

Als baas moet je je werknemers altijd scherp houden, want je wilt tenslotte lang iets van ze hebben. Wie echter denkt dat lof en salarisverhogingen voldoende zijn, heeft het mis. In het ergste geval kunnen constante salarisverhogingen en andere extra’s zelfs averechts werken als werknemers eraan wennen en ze steeds meer kunnen eisen. In dit geval blijft de drijvende kracht meestal geld en ontbreekt het hen aan plezier op het werk, wat uiteindelijk tot uiting komt in hun werk. Zodat uw werknemers niet alleen voor het geld werken, moet u ze op verschillende manieren motiveren. We leggen uit waar je op moet letten bij het motiveren van medewerkers en laten je enkele maatregelen zien die je kunt nemen om je medewerkers gemotiveerd te houden.

Tevreden



  1. De basis van de motivatie van medewerkers
  2. Intrinsiek en extrinsiek: de manifestaties van motivatie
  3. Waarom is het de moeite waard om medewerkers te motiveren?
  4. 8 maatregelen voor een betere motivatie van medewerkers

De basis van de motivatie van medewerkers

Er zijn veel theorieën die gaan over het onderwerp motivatie. De Amerikaanse gedrags- en sociaal psycholoog David Clarence McClelland had een motivatietheorie gebaseerd op een persoonlijke theorie van psycholoog Henry Murray. In zijn boek ‘The achieving society’ schreef McClelland dat menselijke motivatie te maken heeft met behoeften. Volgens McClelland zijn de drie belangrijkste motiverende factoren:

  1. Behoefte aan succes
    Mensen willen hun doelen bereiken en willen dat ze worden opgemerkt. We willen trots zijn op onszelf, zowel professioneel als privé. Situaties waarin er geen uitzicht op succes is, worden vermeden.
  2. Behoren
    We zoeken sociale relaties en verbondenheid: alleen degenen die bevestiging van anderen ontvangen, voelen zich uiteindelijk succesvol. Want erkenning wordt meestal gevolgd door erbij horen. Om dit te doen, moeten we contact maken met verschillende belangengroepen.
  3. Macht
    Ja, macht motiveert ook. Punten 1 en 2 leiden automatisch tot een zekere invloed op de betreffende groep: respect, status en invloed nemen toe. En dat is ook een enorme stimulans.

Dienovereenkomstig vormen de behoeften van de werknemers de basis van motivatie. Het doel is dan ook om hen tevreden te stellen zodat medewerkers gemotiveerd blijven.

Intrinsiek en extrinsiek: de manifestaties van motivatie

In motivatieonderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie.

De intrinsieke motivatie beschrijft drijfveren voor motivatie die vanuit een persoon komen. Medewerkers zijn gemotiveerd om iets te doen omdat ze het doen uit persoonlijke interesse en plezier. Er kan ook een uitdaging zitten achter de motivatie om iets te doen. Ook kan de activiteit overeenkomen met hun eigen waarden, daarom vinden ze het nuttig om het uit te oefenen.

Bij extrinsieke motivatie worden medewerkers gemotiveerd om te presteren door invloeden van buitenaf. Dit betekent dat in dit geval de motiverende drijfveren lonen, promoties of andere materiële beloningen zijn.

Ter vergelijking: intrinsieke drijfveren hebben een langduriger effect op de motivatie van medewerkers. Deze moeten echter al bestaan of eerst worden opgezet. Extrinsieke aandrijvingen hebben daarentegen geen langdurig effect. Ze kunnen echter op korte termijn een sterker effect hebben op de motivatie van werknemers dan intrinsieke drijfveren. Daarom is het belangrijk dat je bij het motiveren van medewerkers rekening houdt met beide kanten. Combineer maatregelen die zowel extrinsiek als intrinsiek motiverend zijn om de beste motivatie uit je medewerkers te halen.

Waarom is het de moeite waard om medewerkers te motiveren?

Eind 2020 publiceerde het Deense bedrijf een onderzoek waarin onder meer werd gekeken naar de motivatie van werknemers. Uit het onderzoek blijkt dat de motivatie van werknemers een aanzienlijke impact kan hebben op het succes van het bedrijf. Dienovereenkomstig kunnen bij afwezigheid van motivatie van werknemers de werkprestaties worden gehalveerd, terwijl het risico op ontslag verdubbelt. Ook het aantal ziektedagen kan toenemen door een gebrek aan motivatie. Bestaande en blijvende motivatie van medewerkers zorgt er daarentegen voor dat dat medewerkers zich beter kunnen concentreren in hun werk, creatiever zijn en minder vaak ziek worden. Dat zie je ook terug in hun werk: ze leveren hogere kwaliteit. Daarom is het belangrijk dat u als leidinggevende uw medewerkers altijd gemotiveerd houdt, omdat dit een blijvend effect kan hebben op het economische succes van uw bedrijf.

8 maatregelen voor een betere motivatie van medewerkers

Er zijn veel manieren waarop u de betrokkenheid van werknemers kunt verbeteren. Hieronder laten we u een selectie van acht maatregelen zien die u kunt opnemen in uw motivatiestrategie of kunt gebruiken als suggesties om uw medewerkers op andere manieren te motiveren.

Zorg voor open communicatie en een goede werksfeer

Het is belangrijk dat er een goede werksfeer is in het bedrijf, wat je bereikt door open communicatie met je medewerkers. Een open oor voor uw medewerkers kan helpen om misverstanden te voorkomen en bestaande problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Betrek uw medewerkers bij besluitvormingsprocessen

Geef uw medewerkers een gevoel van macht door ze mee te nemen in besluitvormingsprocessen. Dit kun je bijvoorbeeld doen in reguliere teamvergaderingen waarin je je medewerkers de mogelijkheid geeft om hun eigen suggesties over bepaalde onderwerpen in te dienen, te bespreken en indien nodig uit te voeren.

Geef regelmatig feedback en lof

Om ervoor te zorgen dat uw medewerkers weten wat ze goed doen en wat ze verkeerd doen, is het belangrijk dat u hen regelmatig individuele feedback geeft. Vergeet ook niet om ze te prijzen als ze heel goed werk leveren. Dit laat hen zien dat je om hun persoonlijke ontwikkeling geeft en zorgt voor vertrouwen, wat de motivatie van werknemers kan bevorderen. De Amerikaanse auteur Richard Conniff ontdekte hoezeer regelmatige waarderingen van bereikte doelen en prestaties de motivatie kunnen bevorderen. Dienovereenkomstig moet de motivatie van de werknemers met maximaal 17 procent kunnen toenemen.

Af en toe teamevenementen organiseren

Teamevenementen zijn een geweldige manier om de teamcohesie en het behoren tot het bedrijf te versterken. Activiteiten zoals waterskiën, biljarten of bowlen zijn zeer goed beschikbaar. Maar je kunt ook samen als team ideeën verzamelen voor een evenement, zodat ook hier je medewerkers keuzevrijheid hebben.

Indien mogelijk: Zorg voor een goede balans tussen werk en privé

Op de lange termijn kunnen rigide werktijden een demotiverend effect hebben. Probeer – indien mogelijk – te vertrouwen op een flexibele werktijdregeling of een vergelijkbaar werktijdmodel, zoals de mogelijkheid om thuis te werken. Met zo’n werktijdmodel kunnen uw medewerkers werk en privé combineren. Een goede balans tussen werk en privé kan bevorderlijk zijn voor de motivatie van werknemers.

Bied opleidingsmogelijkheden

Met betrekking tot intrinsieke motivatie is het ook belangrijk dat je als leidinggevende je medewerkers de kans geeft om zich te ontwikkelen. Dit kun je onder andere bereiken door ze trainingen aan te bieden op kosten van het bedrijf. Natuurlijk kunt u uw medewerkers de vrijheid geven om te kiezen of ze de opleidingsmaatregelen willen accepteren of zonder willen. De mogelijkheid alleen al kan een motiverend effect hebben.

Zorg voor voldoende voedsel ter plaatse

Koffie, vers fruit, frisdranken en andere opties voor gratis maaltijden op het werk worden altijd gewaardeerd door werknemers. Ook al is het voor velen al een vanzelfsprekendheid, het is logisch om voor iedereen catering aan te bieden. Dit zorgt voor meer energie voor uw medewerkers, wat in het beste geval ook terug te zien is in hun werk.

Bied bonussen aan voor speciale gelegenheden

Naast salarisverhogingen kunnen ook andere bonussen een positief effect hebben op de motivatie van medewerkers. Voorbeelden hiervan zijn vouchers of materiële beloningen voor uitstekende prestaties, verjaardagen of andere speciale gelegenheden. Ook andere externe prikkels zoals kapitaalvormende uitkeringen, bedrijfspensioenen of maaltijd- en reiskostenvergoedingen kunnen een positief effect hebben op de motivatie.

Deel artikel: