Helmplicht op de bouwplaats

Een gele helm ligt op een tafel op een bouwplaats



Foto door weerachai – stock.adobe.com

De helmplicht in ambachten en in sommige industriële sectoren wordt bepaald door de arbeidsveiligheid. Vooral op bouwplaatsen zijn er veel gevaren. Om deze reden gelden er strenge veiligheidsrichtlijnen, die zijn vastgelegd in de Bouwwerfverordening. Ook de wettelijke ongevallenverzekering en de werkgeversaansprakelijkheidsverzekering hebben overeenkomstige regelingen. Helaas zijn er, ondanks deze voorschriften, tal van arbeidsongevallen en hoofdletsel. Het is duidelijk dat niet alle verantwoordelijken zich bewust zijn van het risico.

Tevreden



  1. Waarom zijn helmen zo belangrijk?
  2. Wanneer moet een helm gedragen worden?
  3. Hoe vind ik de juiste helm?
  4. Welke helmen zijn geschikt?
  5. Het materiaal van de veiligheidshelm
  6. Welke kleur moet de bouwhelm hebben?
  7. Hoe lang gaan helmen mee?
  8. Hoe herken je schade?
  9. Zijn er uitzonderingen op de draagplicht?
  10. Hoe wordt de naleving gecontroleerd?

Waarom zijn helmen zo belangrijk?

Sommige mensen vinden de veiligheidshelm ongemakkelijk en ontduiken de helmplicht. Maar de helm kan levensreddend zijn bij een arbeidsongeval. Naast de beschermende functie moet de helm echter ook een zeker draagcomfort bieden. Daarvoor moet hij goed zitten.
Of objecten nu van bovenaf vallen of dat de medewerkers op de bouwplaats af en toe tegen vaste voorwerpen aanlopen: de helm geeft hen meer veiligheid en absorbeert de impact. Zelfs als een werknemer valt, vermindert de bouwhelm het risico op letsel.

Wanneer moet een helm gedragen worden?

Zowel op de bouwplaats als op andere werkplekken met risico op letsel bevatten de arbovoorschriften een overeenkomstige paragraaf over de helmplicht. BG-regel 193 behandelt dit onderwerp en de mogelijke gevaren op de werkplek.
Als het niet mogelijk is om het bestaande gevaar met bepaalde maatregelen te verminderen of te voorkomen, hebben werknemers betrouwbare beschermingsmiddelen nodig. Volgens de Arbowet (§§ 4 en 5) kan de risicobeoordeling door de werkgever ertoe leiden dat bouwvakkers een helm moeten dragen. Dit is het geval als er gevaren zijn uit de volgende situaties:

  • door vallende voorwerpen,
  • oscillerende objecten,
  • Botsen tegen objecten aan,
  • vallende voorwerpen,
  • Objecten verplaatsen

Bovendien moet de werkgever de bestaande risicobeoordeling opnieuw bekijken als de omstandigheden op de werkplek veranderen.

Hoe vind ik de juiste helm?

Om de helm de nodige veiligheid te bieden, moet deze goed passen. De stoel is afhankelijk van verschillende criteria. Gecertificeerde veiligheidshelmen kunnen in principe worden aangepast aan de individuele vorm en grootte van het hoofd. De standaardmaten zijn geschikt voor kleine, middelgrote en grote koppen. Om de juiste helmmaat te bepalen, helpt het om eerst de hoofdomtrek te meten. Sommige fabrikanten bieden ook helmmaten buiten de standaardafmetingen.
Om de pasvorm aan te passen, kunnen de interne elementen nauwkeurig worden aangepast. Het interieur optimaliseert de zitting en daarmee ook het comfort.
Daarnaast hebben veel helmen een kinband die de veilige pasvorm versterkt. Deze riem is vooral handig wanneer er een risico is op vallen, omdat het voorkomt dat de bouwhelm wegglijdt of volledig valt.

Welke helmen zijn geschikt?

Er moet rekening worden gehouden met verschillende factoren bij het selecteren van de juiste bouwhelm. Onder andere de beschermende functie speelt een rol en ook stabiliteit is belangrijk. De belangrijkste punten in trefwoorden:

  • schokdemping,
  • weerstand tegen invloeden van buitenaf,
  • penetratieweerstand,
  • veiligheid van de stoel,
  • Duurzaamheid.

Twee soorten helmen worden gebruikt op bouwplaatsen. De industriële veiligheidshelm volgens DIN EN 397 is de gangbare bouwhelm en de helm volgens DIN EN 14052 is ook gebruikelijk. Welk type helm geschikt is, hangt af van de risicobeoordeling.
Ook de vorm van de helmschaal kan van belang zijn. Helmen met een brede rand bieden ook bescherming tegen weersinvloeden. Ze hebben meestal een omtrekrand met een regengoot en nekgedeelte. Een grotere paraplu verbetert ook de bescherming tegen weersinvloeden.
Afhankelijk van de werksituatie kunnen extra beschermende elementen aanwezig zijn. Zo zijn er ook helmen met verstelbaar vizier, geïntegreerdem gehoor- en/of visuele bescherming.

Het materiaal van de veiligheidshelm

Een vast materiaal is nodig voor betrouwbare schokdemping, bescherming tegen invloeden van buitenaf en een goede penetratieweerstand. De helmen zijn meestal gemaakt van thermoplastische of thermohardende kunststoffen. Thermoplastische materialen zijn bijvoorbeeld polyethyleen of polypropyleen. Thermohardende kunststoffen zijn fenol-formaldehydehars of polyesterhars. Om de stabiliteit te optimaliseren, gebruiken sommige fabrikanten een robuust basismateriaal met glasvezelversterking.
Afhankelijk van de werkomgeving moeten sommige helmen moeilijke eisen doorstaan. Hiervoor hebben ze bijvoorbeeld elektrische isolatie, hittebescherming of spatwaterbescherming.

Welke kleur moet de bouwhelm hebben?

Op het eerste gezicht lijkt de vraag naar de kleur van de helm onbelangrijk. Maar in sommige transacties kunnen kleurverschillen relevant zijn. De meeste bouwhelmen zijn geel. Als de voorman een helm in rood of oranje draagt, is hij gemakkelijker te herkennen. Bezoekers krijgen vaak witte helmen. Groene helmen zie je vooral in de tuinbouw.

Hoe lang gaan helmen mee?

Wanneer moet ik de helmen vervangen? De fabrikanten specificeren een beperkte levensduur voor de veiligheidshelmen, die in acht moet worden genomen. Hiervoor is er ook een speciale verordening op de Wet op de apparatuur- en productveiligheid. Dit omvat de volgende termijnen:

  • Thermoplastische helmen gaan tot vier jaar mee,
  • Thermohardende helmen gaan tot acht jaar mee.

Zware belastingen kunnen eerder tot schade leiden. Dan is een omruiling nodig.

Hoe herken je schade?

Zware schokken, sterke weersomstandigheden en andere belastingen kunnen zichtbare schade veroorzaken. In dit geval is onmiddellijke vervanging noodzakelijk, want als het materiaal lijdt, nemen de beschermende eigenschappen ook af. Daarom moeten de bouwhelmen regelmatig worden gecontroleerd op schade of materiaalmoeheid.

Een scheurtest kan worden gebruikt om te bepalen of het materiaal broos en broos wordt. In deze test druk je de helmschaal lichtjes aan de zijkanten en houd je het oor direct tegen de schaal. Als er een krakend of krakend geluid wordt gehoord, duidt dit op een broos materiaal. Zo’n helm biedt niet meer de nodige bescherming tegen stoten en stoten, waardoor hij niet meer gebruikt mag worden. De scheurtest geeft dus een belangrijke indicatie van materiaalmoeheid, ook al is het maar een eenvoudige methode.

Zijn er uitzonderingen op de draagplicht?

Wie hoofdpijn krijgt van de helm is dus nog niet vrijgesteld van de helmplicht. Zelfs een medisch attest laat geen uitzondering toe. In zo’n geval moet je met je werkgever praten om een oplossing te vinden. Een andere helm of een betere pasvorm zal de problemen verminderen. Het kan helpen om een lichtere veiligheidshelm of een ander sluitingssysteem te kiezen. In vergelijking met het snapping lock is een roterend systeem vaak prettiger omdat het oneindig variabele aanpassing mogelijk maakt. Een zweetleer kan ook nuttig zijn om het draagcomfort te verbeteren.

Alleen in uitzonderlijke gevallen kan men worden vrijgesteld van de draagplicht, namelijk als gezondheidsredenen ertegen spreken. Er gelden echter strikte voorwaarden. Om de gezondheidsproblemen aan te tonen, is een medische verklaring vereist. Dit certificaat moet een expliciete bevestiging bevatten dat de aanvrager moet worden vrijgesteld van de verplichting om een helm te dragen. De medische verklaring moet ook de verwachte duur van de belemmering bevatten, omdat de vrijstelling in principe een tijdslimiet moet vereisen. Onbeperkte vergunningen zijn alleen toegestaan in verband met een geattesteerde toestand zonder enig vooruitzicht op verbetering.
Als er een andere mogelijkheid is om de belemmeringen weg te nemen, heeft dit de voorkeur boven vrijstelling van de helmplicht. Dit kan bijvoorbeeld een op maat gemaakt product zijn.

Hoe wordt de naleving gecontroleerd?

In Duitsland is er een dubbele controle op de naleving van de helmplicht. Dit betekent dat de werkgeversaansprakelijkheidsverzekeringsvereniging voor de bouw en de staatskantoren voor veiligheid en gezondheid op het werk onderweg zijn om onaangekondigde inspecties uit te voeren op bouwplaatsen. Bij overtreding van de helmplicht – als de helmen helemaal niet of onjuist worden gedragen – kunnen hoge boetes worden opgelegd.

Deel artikel: