Hoeveel kost een bandenwissel?

Automotive mechatronica ingenieur banden vervangen



“Van O tot O”, d.w.z. van oktober tot Pasen, moeten auto’s worden uitgerust met winterbanden in regio’s waar sneeuwval te verwachten is. Voor deze banden is op zich geen verplichting, maar alleen met deze velgen met bijzonder veel grip op sneeuw en ijs wordt een veilig rijgedrag gegeven. Rijden in gladde omgevingen met zomerbanden is niet alleen onderworpen aan hoge straffen, de bestuurder riskeert ook hoge materiële schade en persoonlijk letsel. Om deze redenen zou je een auto met zomerbanden moeten achterlaten bij sneeuwval of ijskoud glad. In de zomer hebben zomerbanden een betere wegligging en verminderen ze zowel het brandstofverbruik als de remweg. Om deze redenen moet u de banden van uw voertuig laten vervangen. Gespecialiseerde werkplaatsen nemen deze service graag over tegen gunstige voorwaarden. Een visuele controle van het voertuig is meestal inbegrepen. Zo kunt u vertrouwen op het veilige rijgedrag. Hier leest u meer over de te verwachten kosten, hoe deze zijn samengesteld en hoe een bandenwissel in detail werkt.

Waarom banden in de werkplaats moeten worden vervangen

Bij een lekke band is het goed als je zelf een bandenwissel kunt uitvoeren om met het reservewiel naar de werkplaats te rijden. Als het echter gaat om zomer- of winterbanden, kunt u beter specialisten het werk laten doen. De banden moeten enkele maanden en vele honderden kilometers perfect passen en de wielmoeren moeten met het juiste koppel worden aangedraaid. Werkplaatsen hebben hiervoor speciale apparatuur, die automatisch de juiste kracht uitoefent. Tegelijkertijd controleren de mechatronica-ingenieurs in de werkplaats graag de voldoende profieldiepte van de banden en het hele gereedschap op problemen, zoals defecte achterlichtlampen. In het geval van rusteloos rijgedrag kan het balanceren van de wielen nuttig zijn en de handling van de auto aanzienlijk verbeteren. Voor dit werk is een speciale machine nodig die onbalans in het wiel detecteert en de automonteur helpt om dit te compenseren met gewichten.

Daarnaast zijn de banden van veel soorten auto’s voorzien van een druksensor. Deze waarschuwt je snel als er niet genoeg luchtdruk in het wiel zit voor een veilige rijstijl, bijvoorbeeld door schade aan de band of een lekkende klep. Om ervoor te zorgen dat de band informatie uitwisselt met de boordcomputer van de auto, moeten de sensoren in de band worden aangeleerd. Dit vereist fabrikantspecifieke speciale gereedschappen die uw vertrouwenswerkplaats tot zijn beschikking heeft. Een andere service die door veel mensen in de meeste werkplaatsen wordt gewaardeerd, is een opslagruimte voor uw ongebruikte banden. Dit bespaart niet alleen ruimte thuis, maar ook het tijdrovende en vuile transport. De banden worden op een beschermde plek opgeslagen en worden dus niet beschadigd door zonlicht, temperatuurschommelingen of weer en wind.



Kosten van een wielwissel

Een wielwissel is een snelle en eenvoudige klus die elke mechatronica-ingenieur binnen een uur kan uitvoeren. Om deze reden zijn de arbeidskosten ook erg goedkoop. Afhankelijk van de werkplaats zijn prijzen van 20 tot 40 euro normaal. Vaak zijn de prijzen iets hoger wanneer het aanleren van manometers in de banden wordt uitgevoerd. De exacte prijs is afhankelijk van het voertuigmodel en de lokale prijzen.

Naast de 20 tot 40 euro voor de daadwerkelijke wisselgeld is er nog eens 20 tot 30 euro voor het balanceren van de banden. Dit kalmeert de rijervaring, zorgt voor een gelijkmatige slijtage van de banden en verhoogt zo de levensduur en rijveiligheid. Ook dit werk duurt meestal ongeveer een uur. Daarnaast is er de opslagkosten voor uw banden. Om een set banden op te slaan tot de volgende bandenwissel, rekenen werkplaatsen meestal 30 tot 50 euro. Maak je gebruik van de complete service van een werkplaats, dan kun je dus kosten tussen de 70 en 120 euro verwachten.

Procedure van een bandenwissel

Voordat de bandenwissel begint, wordt de auto vastgezet met de handrem. De bandenmoeren worden dan met een kwartslag losgelaten. Dit wordt gedaan voordat het voertuig wordt opgetild, zodat de wielen niet draaien en het werk moeilijker wordt. Het voertuig wordt vervolgens opgetild met een krik. Elk voertuig heeft een versterkt gebied op de onderkant, dat wordt weergegeven in de handleiding. Zodra het voertuig voldoende is opgetild om enkele centimeters lucht onder de band te kunnen verwisselen, worden de wielmoeren volledig losgemaakt en wordt het wiel verwijderd. Met krijt wde montagepositie van de aarde op de auto (ongeveer “HR” voor de rechterachterband) wordt genoteerd. Dit wordt gebruikt om het wiel in dezelfde positie te monteren de volgende keer dat het wordt opgewonden. Bij deze gelegenheid wordt ook direct gecontroleerd of de bandenprofielen nog voldoende diep zijn. Voor zomerbanden mag de profieldiepte niet minder dan drie millimeter zijn, voor winterbanden vier millimeter. Als dit niet het geval is, moet u een nieuwe set banden kopen en deze op de velgen laten monteren. Veel werkplaatsen voeren bij deze gelegenheid ook een visuele inspectie van de remmen en het chassis uit.

De nieuwe banden worden op de contactoppervlakken gemonteerd en de wielmoeren worden bevestigd en aangedraaid. Het is belangrijk dat de moeren in een stervormig patroon (5 of meer wielmoeren) of een kruisvormig patroon (4 wielmoeren) worden gewikkeld, zodat de band niet kantelt. De auto wordt weer neergezet en de wielmoeren worden met een speciaal gereedschap met het juiste koppel aangedraaid. Ook hier wordt bovenstaand patroon gevolgd. Dit is belangrijk omdat loszittende wielmoeren los kunnen komen, terwijl moeren die te strak zijn vastgedraaid de draad kunnen beschadigen. Dit proces wordt uitgevoerd op alle vier de wielen. Als de wielen druksensoren hebben, worden ze eindelijk aangeleerd aan de boordelektronica.

Vergeet niet om de wielmoeren aan te spannen!

Een belangrijke veiligheidsmaatregel die elke goede werkplaats aanbeveelt is om de wielmoeren na 50 tot 100 kilometer rijden te controleren. In zeldzame gevallen kunnen de wielmoeren losraken door trillingen, bijvoorbeeld als er bij het wisselen van het wiel een steen tussen de wielmoer en de velg is vastgelopen. Dit komt niet vaak voor, maar in het ergste geval kan het leiden tot het losraken van het wiel tijdens het rijden. De monteurs spannen de wielmoeren weer aan met het voorgeschreven koppel en zorgen zo voor een langdurige veilige grip. Het controleren van de zitting van de wielmoeren is meestal een gratis service voor u.

Deel artikel: