Maak bedrijfslogo – Waar moet je op letten?

Grafisch ontwerper maakt een logo voor zijn klant.



Laatst bijgewerkt op mei 24, 2022 door Energiebesparen

Beeld: Pixel-Shot / stock.adobe.com

Gouden bogen, een gebeten appel of een klein blauw vogeltje – zonder twee keer na te denken weten we waar deze bedrijfslogo’s voor staan en tot welke bedrijven ze behoren. Net als de bedrijfsnaam is ook het logo een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit en biedt het in het beste geval een hoge herkenningswaarde. Maar een echt goed bedrijfslogo is niet alleen belangrijk voor wereldwijde merken, ook kleinere ambachtelijke bedrijven kunnen ervan profiteren. Waar je op moet letten bij het ontwerpen of herontwerpen van je eigen logo voor jouw bedrijf, leggen we hier uit.



Tevreden

  1. Waarom is je eigen bedrijfslogo belangrijk?
  2. Een logo maken: tips voor ontwerpen
  3. Juridische aspecten van logo-ontwerp
  4. Bedrijfslogo: Zelf of door de ontwerper maken?
  5. Denk aan huisstijl

Waarom is je eigen bedrijfslogo belangrijk?

Als symbool van uw bedrijf kan een logo veel verschillende functies tegelijkertijd uitvoeren.

Naast de bedrijfsnaam is het bedrijfslogo meestal het eerste dat klanten associëren met uw ambachtelijke bedrijf. In het beste geval staat het logo op briefpapier of visitekaartjes, siert het de website of zelfs in de vorm van voertuigreclame voor uw bedrijfswagen. Klanten kunnen niet om uw logo heen. Zo draagt het bedrijfslogo aanzienlijk bij aan de vorming van uw merk, versterkt het de klantloyaliteit en brengt het professionaliteit over. Daarom is een hoge herkenningswaarde belangrijk.

Omdat u echter ook mensen met uw logo wilt aanspreken die nog niet tot uw klantenbestand behoren en aan wie uw activiteit volledig onbekend is, moet het bedrijfslogo snel en eenvoudig overbrengen tot welk bedrijf het behoort en welke producten of diensten dit bedrijf aanbiedt.

Uw eigen, goede logo moet er niet alleen aantrekkelijk uitzien, maar ook uw bedrijf extern vertegenwoordigen en u ondersteunen bij marketing en klantenwerving.

Een logo maken: tips voor ontwerpen

Net zoals uw bedrijf anders is dan anderen, blijkt het ontwerp van uw eigen logo ook een individuele aangelegenheid te zijn. Er is niet één recept voor het perfecte logo, maar het is veel belangrijker om een uniek logo voor uw bedrijf te vinden.

Voordat u begint met ontwerpen, moet u eerst overwegen welke boodschap het logo moet overbrengen en wat bij u en uw bedrijf past. In het beste geval moet u het logo al zo plannen dat het op de lange termijn meegaat en een symbool voor uw merk wordt.

Om dit te laten slagen en u potentiële klanten kunt aanspreken met uw nieuwe logo, moet u op een paar dingen letten:

Wat voor soort logo is het juiste?

Voordat u een bedrijfslogo maakt, is het logisch om te weten welke soorten logo’s er zijn, omdat u hier onderscheid kunt maken tussen verschillende varianten:

  • Letter- en woordmerken: Veel logo’s zijn voornamelijk gebaseerd op lettertype. Hier staat de typografie op de voorgrond
  • Beeldmerken: Hier zijn logo’s gebaseerd op illustraties of afbeeldingen
  • Abstract logo: Subtype van het beeldmerk bestaande uit abstracte, geometrische vormen

Een combinatie van woord- of lettermerken en beeldmerken komt ook veel voor, hier spreekt men van zogenaamde woordfiguratieve merken, die tekst en beeld combineren tot een logo.

Het maken van een bedrijfslogo is alleen de moeite waard als je ook zeker weet welke naam je ambachtelijk bedrijf moet dragen, omdat zowel naam als logo een belangrijke rol spelen bij de vorming van je merk. Het logo mag dus niet in tegenspraak zijn met de bedrijfsnaam, maar moet deze in het beste geval ondersteunen en weerspiegelen wat uw ambachtelijke bedrijf biedt. Daarom zijn woord/figuratieve handelsmerken ook populair als bedrijfslogo’s. Vooral voor nieuwe, nog onbekende bedrijven kan dit handig zijn om de oriëntatie van je bedrijf te verduidelijken.

Het gekozen lettertype moet dit bericht ook ondersteunen. Afhankelijk van het werkveld zijn sommige lettertypen beter dan andere – hier hangt het onder andere af van de branche en het werkterrein. Maar je gaat meestal niet fout met een eenvoudig, schreefloos lettertype.

Eenvoudig, ongecompliceerd en universeel toepasbaar

In onze snelle wereld hebben potentiële klanten vaak alleen wieig tijd. Reclame van welke aard dan ook wordt vaak slechts een paar seconden bekeken en waargenomen. Daarom is het belangrijk dat uw bedrijfslogo snel en gemakkelijk te begrijpen is – zonder te verdwalen in de menigte.

Merken met een eenvoudig logo-ontwerp zijn hier bijzonder succesvol. Met je eigen logo hoef je niet te verdwalen in kleine details, een eenvoudig, duidelijk ontwerp is meestal veel beter. Niet alleen is het makkelijker om vast te leggen, het is meestal ook makkelijker aan te passen. Een zeer gedetailleerd bedrijfslogo zou bijvoorbeeld nauwelijks herkenbaar zijn als het bijvoorbeeld werd verkleind. Vooral in tijden van responsief ontwerp – d.w.z. het ontwerp voor verschillende schermformaten – moet uw logo op zijn best schaalbaar zijn en een goed figuur in alle formaten snijden. Men mag niet vergeten dat het ook in zwart-wit herkenbaar moet zijn.

Het is daarom ook cruciaal om het logo zo te ontwerpen dat het voor verschillende toepassingsgebieden kan worden gebruikt zonder zijn effect te verliezen.

Kleurkeuzes beperken

Ook bij de keuze van kleuren moet het logo-ontwerp vrij eenvoudig worden gehouden. Kleurrijke ontwerpen zijn opvallend en kunnen behoorlijk aantrekkelijk zijn, maar hebben het nadeel dat ze hogere kosten veroorzaken. Hoe meer kleuren je eigen bedrijfslogo bevat, hoe duurder het bijvoorbeeld in drukwerk zal zijn. Soms zijn niet alle tinten geschikt om af te drukken, terwijl sommige media slechts één of twee kleuren ondersteunen.

Kortom, het is cruciaal bij het kiezen van kleuren dat de kleuring gemakkelijk weer te geven is, zowel in print als digitaal. Ze moeten dus voor beide kleurruimten werken. De CMYK-kleurruimte is verantwoordelijk voor het afdrukken, met behulp van vier kleurkanalen (cyaan, magenta, geel, zwart) om de uiteindelijke logokleuren weer te geven. Schermen en monitoren geven kleuren weer in de RGB-kleurruimte, d.w.z. de rode, gele en blauwe kleurkanalen. Een bedrijfslogo bestaat uit kleuren die ongeacht het medium optimaal gereproduceerd kunnen worden.

Tijdloos design

Als u een nieuw logo ontwerpt, moet u vertrouwen op een tijdloos ontwerp, omdat dit in het beste geval lang als een symbool voor u en uw bedrijf zal staan. Oriënteer je dus niet per se alleen op actuele trends, zoals kleuren en vormen.

Als u uw oude logo opnieuw wilt ontwerpen, moet u ook oppassen dat u niet te veel afwijkt van de status quo om bestaande klanten niet te verwarren en uw merk als geheel te behouden. Dat betekent natuurlijk niet dat je je logo niet opnieuw kunt interpreteren en het een moderne verflaag kunt geven.

Juridische aspecten van logo-ontwerp

Natuurlijk kun je je laten inspireren door andere, al bestaande bedrijfslogo’s wanneer je aan je eigen logo-ontwerp werkt. Maar zorg er wel voor dat je toch een individueel logo voor jezelf kiest. Dit is niet alleen cruciaal voor uw merk en de herkenningswaarde ervan, het kan ook juridische gevolgen hebben om een ander bedrijf te kopiëren. Als u het logo van iemand anders overneemt, wordt dit als plagiaat beschouwd. Dit is niet alleen gênant, maar kan ook leiden tot rechtszaken en zware boetes. Zeker voor kleine bedrijven kan zo’n juridisch geschil met een groot bedrijf het einde betekenen.

Tegelijkertijd moet u natuurlijk uw eigen bedrijfslogo en merk beschermen tegen diefstal door anderen. Het kan daarom de moeite waard zijn om dit aan te melden bij het octrooibureau. Hoewel dit kosten met zich meebrengt (minstens 290 euro), beschermt het ook uw individuele bedrijfslogo tegen gebruik door anderen.

Bedrijfslogo: Zelf of door de ontwerper maken?

Met programma’s zoals Adobe Illustrator kunt u uw eigen perfecte logo maken. Het programma helpt je om te implementeren waar je eerder over hebt nagedacht of op papier hebt gezet als een schets. Het cruciale aan logo’s is dat het vectorafbeeldingen zijn die even goed werken op verschillende dragers. Programma’s die werken met rasters, zoals Photoshop, zijn nogal ongeschikt voor logo-ontwerp.

Als u over het algemeen weinig of niet bekend bent met het gebruik van grafische programma’s, wilt u misschien worden ondersteund door een professionele grafisch of logo-ontwerper. Hij kan dan het logo voor u maken op basis van uw wensen en specificaties.

Zelfs als je het logo zelf hebt gemaakt, is het logisch om een professionele grafisch ontwerper het bestand opnieuw te laten bekijken. Dit beschermt tegen bestandsfouten. Vooral voor de druk, niet alleen zenuwen, maar ook geld redden.

Denk aan huisstijl

Zoals reeds beschreven, draagt uw bedrijfslogo aanzienlijk bij aan branding. Een huisstijl moet van toepassing zijn op het ontwerp van bedrijfsoptredens van welke aard dan ook. Je moet dus je hele uiterlijk consistent en uniform ontwerpen in een zogenaamd corporate design (bijvoorbeeld met betrekking tot kleuring, lettertypes, plaatsing van het logo, etc.). Anders kan dit verwarring veroorzaken bij de klant.

Huisstijl beschrijft de uniforme huisstijl, terwijl corporate design staat voor een uniforme uitstraling van de corporate uitstraling.

Als u uw oude logo wijzigt in een nieuw logo, is het cruciaal om dit consequent te doen. Het gebruik van het nieuwe logo alleen voor de website en voertuigreclame, maar niet voor visitekaartjes en briefhoofden, zou het verkeerde signaal afgeven en zou niet het effect hebben dat u hoopte van de omschakeling.

Deel artikel: