Relatiegeschenken in ambachten

Veel rode pennen op één stapel



Foto door anela47 – stock.adobe.com

Wat voor alle branches geldt, geldt ook in de branche: Relatiegeschenken vergroten niet alleen je marketingbereik, maar zorgen er ook voor dat de naam van je bedrijf door klanten wordt onthouden. Studies hebben aangetoond dat ongeveer 80 procent van de ontvangers de naam van het reclamebedrijf onthoudt. Als dat geen argument is voor een weggeefactie! Daarnaast wekken reclamegeschenken positieve associaties op bij de ontvangers en hebben daardoor een positief effect op het imago van je bedrijf.

In vergelijking met andere vormen van reclame besteden mensen meestal veel meer aandacht aan relatiegeschenken. Vooral cadeaus die in het dagelijks leven regelmatig worden gebruikt, zoals koffiemokken, USB-sticks of tassen, herinneren de ontvanger regelmatig aan uw bedrijfsnaam.



Last but not least zijn relatiegeschenken zo belangrijk in de handel omdat de meeste klanten geen aandacht verwachten van een vakman. In tijden van een tekort aan vakmensen in tal van vakbekwame beroepen zijn veel mensen en bedrijven blij om tijdig een vakmanaanstelling te ontvangen. Als deze afspraak ook nog eens gecombineerd wordt met een passend bedankje, leidt dit meestal tot een zeer positief verrassingseffect.

Welke relatiegeschenken zijn geschikt voor klanten in de handel?

Het aanbod van mogelijke relatiegeschenken voor een vakman is net zo groot en gevarieerd als het ambacht zelf. Bij het kiezen van een geschikt relatiegeschenk zijn er geen grenzen aan je creativiteit. Idealiter is uw weggeefactie geen 0815-item dat van een ander bedrijf zou kunnen komen. Je zult een veel groter reclame-effect bereiken als het een buitengewoon geschenk is. Een balpen, een vouwregel of een USB-stick kan een hoge praktische waarde hebben voor de ontvanger, maar zal zeker geen wow-effect teweegbrengen.

Voor een wow-effect moet je iets interessanters bedenken. Idealiter heeft de winactie een sterke band met je activiteit. Zo kun je als timmerman iets bijzonders bedenken van hout. Voor een elektricien is een elektrotechnische geschenkhoes aan te raden en voor een tegelzetter of een sanitair technicus iets keramischs.

Personaliseer giveaways

Net zo groot als het aanbod van relatiegeschenken zijn tegenwoordig de mogelijkheden voor personalisatie. Op internet vindt u tientallen providers die gespecialiseerd zijn in de distributie van gepersonaliseerde giveaways. Het aanbod aan individuele relatiegeschenken is enorm. In de tussentijd is er nauwelijks een product dat niet gepersonaliseerd kan worden.

Bijna elk relatiegeschenk kan bedrukt worden met uw bedrijfsnaam of logo. Bedrukte pennen, aanstekers, sleutelhangers, tassen, bekers en mokken zijn de klassiekers onder de gepersonaliseerde relatiegeschenken. Natuurlijk kunt u de meeste relatiegeschenken ook in uw bedrijfskleur laten produceren. Daarnaast zijn er steeds meer aanbieders op de relatiegeschenkenmarkt waarmee je volledig gepersonaliseerde cadeaus kunt maken waarbij je onder andere ook de vorm en het materiaal kunt bepalen.

Een andere populaire manier van personalisatie zijn geschenkmanden. Door te kiezen voor bepaalde producten, kunt u uw klanten verrassen met een zeer individuele geschenkmand.

Juridische aspecten van het gebruik van relatiegeschenken

Bij het gebruik van relatiegeschenken moet u rekening houden met de juridische en fiscale gevolgen ervan. Als je ze negeert, kun je niet alleen je bedrijf, maar ook de ontvanger zelf in de problemen brengen.

Het juridische aspect waarmee rekening moet worden gehouden in verband met relatiegeschenken is het vermoeden van omkoping. De wetgever geeft je in deze vraag een duidelijke leidraad. Relatiegeschenken onder de 50 euro worden beschouwd als kleine geschenken waarbij er geen omkoping in de kamer is. Hoewel goedkope “giveaways” dus geen juridisch probleem zijn, is voorzichtigheid geboden bij duurdere artikelen. U moet er ook rekening mee houden dat met name grotere bedrijven hun werknemers strenge regels opleggen met betrekking tot het aannemen van geschenken. Als u twijfelt, moet u van tevoren bij het betreffende bedrijf controleren of uw geplande geschenk acceptabel is.

In fiscale zin kunnen relatiegeschenken een vorm van “verrijking” zijn voor den ontvangers. Daarom eist de Duitse fiscus de belasting van alle relatiegeschenken boven een waarde van tien euro. Om de ontvanger deze belastingkosten te besparen, kunt u uw relatiegeschenken belasten tegen een vast tarief van 30 procent.

Hoeveel moeten ambachtslieden uitgeven aan freebies?

Er zijn geen universele regels met betrekking tot de prijs van relatiegeschenken. Net als in alle andere productgebieden is duur niet automatisch synoniem met goed voor promotionele artikelen. Idealiter ziet een relatiegeschenk er van hogere kwaliteit uit dan de prijs eigenlijk zou suggereren. Je hoeft dus niet per se veel geld uit te geven om een goed reclame-effect te bereiken bij je klanten. In termen van kosten moet u ook rekening houden met de juridische en fiscale aspecten die in het laatste gedeelte worden genoemd. Het komt erop neer dat het aanbiedt om met een relatiegeschenk onder een prijs van tien euro te blijven.

Het succes van relatiegeschenken meten

Het meten van het succes van giveaways is een van de moeilijkste onderdelen van marketing. In de praktijk is het bijna onmogelijk om het succes van relatiegeschenken direct te meten. In de regel hebben promotieartikelen een onbewust effect op de ontvangers die niet leiden tot een bewuste keuze. Zelfs als u uw klanten zou vragen hoeveel ze de weggeefactie leuk vonden en of het hen zou kunnen verleiden om opnieuw commissie te doen, zou u waarschijnlijk geen geldige antwoorden krijgen.

Het succes van relatiegeschenken kan uiteindelijk alleen indirect worden gemeten. U kunt bijvoorbeeld beoordelingen op internetportals gebruiken om te bepalen of de klanttevredenheid over uw bedrijf is verbeterd en of klanten zelfs rechtstreeks naar uw weggeefacties kunnen verwijzen.

Deel artikel: