Wet infectiebescherming: wijzigingen en nieuwe maatregelen

Nieuwe maatregelen in de Wet infectiebescherming.



Afbeelding van – stock.adobe.com

Bijna dagelijks een nieuw hoogtepunt in Duitsland: Gezien de hernieuwde stijging van het aantal besmettingen is de Bondsdag het nu eens geworden over een wijziging van de Wet infectiebescherming (IfSG). Tegelijkertijd loopt de zogenaamde ‘epidemische situatie’ af op 25 november, zodra de nieuwe wet in werking treedt.

Wat er verandert met de wet en wat dit betekent voor het ambacht, leggen we je in dit artikel uit.



Wat verandert er in de Wet infectiebescherming?

De vorige rechtsgrondslag op basis van de “epidemische noodsituatie” en de bijbehorende maatregelen zullen vanaf 25 november niet meer van toepassing zijn. In plaats daarvan voorziet de wijziging van de wet op de infectiebescherming in enkele belangrijke aanpassingen van de maatregelen en bevoegdheden van de deelstaten:

  • Persistentie van contactbeperkingen
  • 3G-regel op de werkplek
  • Herinvoering van de verplichting tot thuiskantoor
  • 3G in het openbaar vervoer

Hoewel de nieuwe regels in de Wet infectiebescherming soms erg lijken op de vorige maatregelen, moeten ze gerichter worden ingezet en kunnen ze niet meer over de hele linie worden opgelegd. Algemene sluitingen van restaurants, winkels of andere openbare voorzieningen zouden daarom niet langer moeten bestaan. Afhankelijk van de situatie kunnen landen echter 2G-, 3G- of 2G Plus-regels opleggen.

Waar moeten ambachtelijke bedrijven op voorbereid zijn?

De nieuwe besluiten hebben ook gevolgen voor het beroepsleven en dus ook voor alle werknemers in de ambachtelijke sector. In het bijzonder moeten ambachtslieden voorbereid zijn op het volgende:

3G-besturing in bedrijf

Om besmettingen op de werkvloer in te dammen, gaat in de toekomst de zogeheten 3G-verordening gelden, mits contacten onvermijdelijk zijn. Concreet betekent dit dat enkel wie kan aantonen dat hij gevaccineerd, hersteld of recent getest is, toegang heeft tot het bedrijf. Werkgevers zijn verantwoordelijk voor monitoring en documentatie en moeten hun werknemers regelmatig testdiensten blijven bieden. Voor sneltests is dagelijkse detectie vereist, PCR-tests zijn 48 uur geldig.

Wie weigert een dergelijk bewijs te leveren, heeft mogelijk geen toegang tot het bedrijf en heeft dus geen recht op loonbetaling. Een weigering kan soms zelfs worden beschouwd als een reden voor beëindiging.

Voor werkgevers betekent dit ook dat ze alleen vakmensen mogen sturen naar klanten die hen eerder bewijs hebben voorgelegd. Zelfs ambachtelijke afspraken of huisbezoeken zijn alleen mogelijk met een van de 3G’s.

Herinvoering van de verplichting tot thuiskantoor

Voor al diegenen die niet noodzakelijkerwijs in het bedrijf aanwezig hoeven te zijn – bijvoorbeeld voor werknemers die kantooractiviteiten uitoefenen – moet het opnieuw mogelijk zijn om thuis te werken, op voorwaarde dat er volgens § 28b IfSG “geen dwingende operationele redenen zijn om het tegendeel te bewijzen”.

Verlenging van de economische steun

Naast de wijziging van de wet op de bescherming tegen infecties, hebben de raadplegingen van de federale regering en de deelstaten ook besloten tot de verlenging van de economische steun voor bedrijven en bedrijven die in het bijzonder gebukt gaan onder de pandemie. Zo heeft de federale regering de overbruggingssteun III Plus, die voorheen slechts geldig was tot eind 2021, verlengd tot minstens maart 2022. Ook de bestaande regelgeving rond werktijdverkorting en heropstarthulp voor zelfstandige zelfstandigen is uitgebreid.

Deel artikel: